nytro mtx 2011 rem problem (utan turbo)

tobiaso

Medlem
11 jan 2014
14
0
1
hejsan min nytro har börjat bränna rem, trådarna släppte på förra remmen och den luktade bränd direkt jag köra puder.
nu har jag bytt rem och började köra in den idag men inte blev det nå bättre hann 2 mil så var båda primär variatorn och sekundär variator kokhet och remmen också.
direkt jag sätter i backen så luktar den bränd.

tänkte om nån här vet felet innan min nya rem går sönder också, dom är ju inte gratis å byta

förra ägaren har lekt i variatorerna och satt fel brickor i sekundär men dom har jag bytt, men ändå samma problem.

är det verkligen rätt fjäder eller har han bytt?





sekundär variator.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Blir variatorerna olika varma? tex att primären blir varmare än sekundären? har du org drevning?
 
J

Jona$

Varken primären eller sekundären har rätt fjädrar.
Den har satt på primären har väldigt hög starttryck, sedan att den har mer tryck på slutet än org är ok men vad har du för inkopplingsvarv? är bussningarna rätt och vikter?

I sekundären sitter vit vit vilket är den starkaste vita och klarar nån grad mer utan att vrida sig. men vad är den ställd på och vilken helix har du`?

Är du säker på instälnningarna i offset är rätt på sekundären, då det syns klart på bilden att remmen ligger för lågt och du inte verkara reagera på det.

Och sist när ger remmarna upp, vilket scenario?
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Tycker också det ser ut på bilden som att remmen ligger för lågt på sekundären, men var osäker då de syntes lite dåligt på bilden tycker jag :p
 

tobiaso

Medlem
11 jan 2014
14
0
1
sekundär är ställd på 6-2, original helix är det, har inte rivit och kollat vad det är för vikter eller om det är rätt bussningar.

far på Yamaha hallen så for dom titta på de istället, is inte ta isär primär variatorn då jag aldrig har skruvat yamaha bara ski-doo.
 

tobiaso

Medlem
11 jan 2014
14
0
1
eller kan det vara att jag har spänt mattan för mkt när jag hade lös boggien, så att när den blir varm så bränner mattan fast sig mot slidesen ?, det är först när den blir varm som den börjar slira på remmen.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Hur pass mycket har du spännt mattan då? När du hänger upp skotern bak bör det väl vara en 4-5cm glapp mellan slides och matta där gapet är som störst på en såpass lång maskin.
 
J

Jona$

2 är rena fiolsträngen, om det är mattan borde du känna lukten av brända slides samt se slitaget.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Håller med, det är lite väl spännt... prova släppa på mattan så du har typ de dubbla gapet, det lär iaf inte bli sämre utav det! Sen borde du kika på din variatorbestyckning också, men börja där :)
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Fjädrarna är dom som sitter på orginal, så ja dom är rätt.. och förspänning är på helix är ändrar till 6-2, orginal har jag för mig att de är typ 3-3. den är iaf låg.. men sen ligger remmen för långt ner som sagt ovan.. sätt skotern på sidan och titta om du har "slides" rester på skoningarna då ser du om de är slidsen som bränt:) STD Drevningen på den där är 22/40 och rekomenderat är 20/40 så ett tips är att kolla så de är åtgärdat
 
J

Jona$

ok sekundärfjäder är rätt fast hårdare ställd. primär är däremot GRN/WHT/GRN och har lägre starttryck och högre sluttryck.
 
J

Jona$

Knepigt isf, i staterna har dom haft den kombon iaf sedan mtx nytro kom ut till dagens 2014, samma uppsättning i usa på xtx även som Qroz skriver.
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Sitter inte sekundären flytande original föresten? dvs att du kan flytta den lite i sidled?
 
J

Jona$

Det har yamaha haft dom senaste 30åren :p men sen är frågan om det är rätt schimsat innanför och utanpå, men mattan orsakar en hel del för en standardmotor med den lilla effekten, allra helst med den längden.