Nytro MTX, mindre renoveringar/förbättrningar efter 1970 mils körning

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Subframen var helt slut, ovala hål, sned och vind. Fick tag i en fräsch från 2013 som förstärks på direkten.

30329

30330

Också monterat ett nytt flexrör då det hade gått av. Tyvärr gick en av bultarna av så en del pyssel med att få ut kvarvarande bult ur topplocket utan att skada gängorna
Klämmorna behövde också bytas då de nötts invändigt så det inte gick att få dem att täta på ett bra sätt.30331
 
Reactions: suregom

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Har bytt primär och sekundärvariatorn.
sekundären hade inte mindre än tio sprickor och kändes farlig att köra vidare med…

30332
Passade på att vända justerplattan invändigt, byta till nya justerskruvar samt bussningar.

Primären har sett sina bästa dagar och jag är en aning förvånad att den gick ändå… var inte mycket till vikter kvar och inte såg det likadant ut någonstans :-D
30333
 
Last edited:
Reactions: suregom

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Kabelstammen bakom tanken i höjd med styret hade flera skador. En av ledarna var helt av. Följde elschemat och såg att denna gick till tomgångsmotorn/ventilen. Därav det var så dålig tomgång vid kall motor.

Skarvade i ny ledare på den och några fler som också fått skador.
30334

30335
 
Last edited:
Reactions: suregom

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Gått igenom boggien. Slidesen var folietunna - gick att se igenom på sina håll. Monterat extrahjul, bytt alu-stag runt dämpare, bussningar och lagringar. Infettat och klart.




30336

30338

30339
 
Last edited:

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Bytte en av kylarslangarna som hade några skador.

30393

Stötdämparnas bussningar utbytt.

30392

Fick äntligen hem de nya bussningarna för A-armarna också. Dags att montera ihop!

30391

30394
 
Reactions: suregom

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Så var det dags för provstart.
• Startreläet klickade några gånger innan startmotorn drog igång
• Nu regleras tomgången som den ska efter reparation av kabelstammen
• Spänningen på batteriet med motor igång är 13,4V men sjunker till 12,6 om strålkastarna kopplas in, laddar inte korrekt alltså

Byter startrelä
30397

Vad gäller laddningen, kopplar jag ur statorn (grå kontakt med tre vita kablar) och startar motorn. Mäter växelspänning mellan en vit ledare i taget och mot jord. Visar sig att två faser ger ca 30V på tomgång men den tredje fasen ger bara 5V. Det är inte ”friskt”.
Tömmer ur oljan, bort med oljetanken, river gaveln på motorn och hittar en bränd spole på statorn.
Beställer en ny.

30398
 
Reactions: Startgas1

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.159
111
63
Köp ingen budget pirat stator iallafall, verkar vara riktigt dålig kvalite på vissa. Har själv skickat ett par stycken för omlindning till Timrå elbyggnad tror jag det hette. Dock några år sen sist. Kolla upp det för en ny original lär nog vara rätt dyr.

Startrelä bör man ha i reserv. Förbrukningsvara på Yamaha 😅
 
Reactions: Johnerik

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Köp ingen budget pirat stator iallafall, verkar vara riktigt dålig kvalite på vissa. Har själv skickat ett par stycken för omlindning till Timrå elbyggnad tror jag det hette. Dock några år sen sist. Kolla upp det för en ny original lär nog vara rätt dyr.

Startrelä bör man ha i reserv. Förbrukningsvara på Yamaha 😅
Tack för tipset! Har dock redan beställt och köpt en från RMStator. Får se hur länge den håller.
Ska se till att få hem ett extra startrelä också.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Tack för tipset! Har dock redan beställt och köpt en från RMStator. Får se hur länge den håller.
Ska se till att få hem ett extra startrelä också.
Dem är minst lika bra som org så de va bra köp ✌
Kul att se att någ orkar renovera upp så mycket som du gjort 99,9% skulle ha skrotat den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Kan du göra en lista på allt som har repats på den undantag normalslitage som boggihjulslager remmar bromsklossar mm småkrafts.
Ta de stora punkterna du känner till även för tidigare ägare tills nu för jag har tappat bort mig på allt som bytta lagats.
 
Reactions: Startgas1

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Med reservation att jag fattat fel av historiken

Följande är utbytt/reparerat/nytt
•Boggie - utbytt och därefter svetsad i främre upphängning
• Subframe - utbytt två gånger
•A-armar - troligen utbytt i samband med första subframe
•Fotsteg - en sida i taget med några månader emellan - utbytt
•Värmeskyddsplåt runt grenrör - utbytt
•Flexgrenrör av - ett bytt
•Kylarfästen - båda spruckna - utbytt
•Primärvariator - bit som slagits loss - utbytt
•Sekundärvariator - många sprickor - utbytt
•Oljetank - båda övre fästen avbruten - utbytt
•Strålkastarfäste - reparerat
•Baklykta - utbytt
•Styrspindlar - utbytt (två ggr)
•Stator - utbytt
•Startrelä
•Tändningslås
•Alla styrleder - hur många gånger?!
•Alla bussningar - hur många gånger?!
•Många poppnitar i chassie som lossat - urborrad och ersatt
•Kabelhärva med flertalet skador reparerad
•Kylarslang - utbytt
•Sits - utbytt

Övrigt:
Inget gjort med motorn vad jag förstått
Troligen inne på femte mattan.
Off season 2024 lutar det åt:
Ny matta
Nya drivhjul
Drivaxellager
Handtagsvärmare - de här blir bara ljummen
 

Johnerik

Medlem
29 apr 2023
28
32
13
45
Hudiksvall
Någon som känner igen detta märkliga ljud? Låter oftast när skotern går ”lätt” och i varvatal mellan ca 3500-4500rpm sedan avtar det. Följer varvtal på motor/primär. Kan något i primären gör att det låter på detta vis? Kan inte minnas den gamla primären lät så här men körde väldigt lite med den också.
Se filmen:

 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jag funderar på om de vanliga klapperljudet som är på alla dessa motorer på tomg dvs glapp i splinesen mellan variator och vevaxel har glappat upp sig ännu mer? De vanliga klappret går normalt över såfort remmen slår till så de blir belastning. Funderar därför högt om de glappat upp sig enormt så de hörs även vid lätt belastning .Man gör normalt inget åt klapper vid tomg för limmar man spinesen som vissa gör blir de otrevliga följdfel som ramlager som tar skada. Testa vrida primärvariatiorn mot och medsols och känn om glappet är enormt. De ska glappa en hel del org men som den låter lär de va enormt mycket.Jämför med annan maskin är såklart bäst.
Enda fix man får göra åt de glappet är att svetsa på splinesen typ små loppor som man sedan slipar in så variatorn går på relt lätt. De får va lite glapp men minsta möjliga för svetslopporna är mjukare än axeln så de smids upp fort om man inte gör sugpassning.
Om missljudet kom plötsligt lär de va viktarmsbussningar som ärf slut.