nytro, rolig skoter å leka med?

pontaan

Aktiv medlem
20 jan 2010
88
0
6
malmberget
hejsan, undrar om nytron e rolig lekskoter, busa lite i djupsnön åde, är den lätt å smidig eller är den tung?

tacksam för svar Mvh Pontus
 

srx-600

Medlem
19 nov 2010
8
0
1
Skellefteå
Beror väll på ifall du tänkte ha en mtx elelr en rtx och jag vet att nytron är tung på papper men å andra sidan är yamaha bra på viktfördelning så tror nog den beter sig som dom flesta andra skotrar fast med mer krut
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
RTX är för kort om man ska åka bredvid leden, som bus-maskin är en XTX med 51 mm kammar nog att föredra. Det man märker när man kör i lössnö är att den är tung i framändan, vill gärna dyka i snön så fort du släpper gasen. Min RTX blev bättre med ett par MTX skidor.
Men motorn har grym karaktär och när man kört ett tag så känns den rätt smidig.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Nja, har kört en del friåkning med min RTX och 44 matta. Man kommer fram men polarna som alla åker skidoo kallar den för "ubåten". Med en kort maskin så gäller det att hålla bra fart och välja rätt spår, att stanna är inget alternativ. Det jobbigaste är att om man stannar så hänger den upp sig på fotstegen så fort du försöker åka iväg igen vilket resulterar i 10 min trampande och ryckande innan man är igång igen. Så minst en XTX är att föredra om man ska åka bredvid leden.
Kammhöjden är en smaksak men fler sätter på 51 mm och är själv inne på det & förlängning till XTX, skulle vilja påstå att om man kör mest led så köp 44 mm. Men är det mest bredvid led så kör med 51 mm.
 

Wallis

Medlem
29 nov 2009
26
0
1
Hoffterupp
Jag kör med Nytro MTX -10 och måste säga att den är kanon att leka med uppe i fjällen utanför spår, brorsan har en xtx med 51 kams matta och han hänger med nästan överallt tills de blir för brant i lös-snön.
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
aha okejdå, tkr nytron ser så brutal ut :D men det är så stor pris skillnad mellan rtx och xtx :(
För att svara på din rubrik så är Nytro en rolig skoter att leka med, alla kan ju inte åka skidoo. Det finns även en hel del roliga tillbehör som gör det möjligt att anpassa den till sin egen körstil. Att förlänga en RTX är inte så "dyrt", man kan få tag på matta, förlängning samt drivhjul under 10.000 kr. Och då så får du lite vassare dämpare på maskinen jämfört med en XTX
 

pontaan

Aktiv medlem
20 jan 2010
88
0
6
malmberget
okej, tack för svaren! :) nytron är inte tungbrukad elr nått liknande? har den nå kände problem eller är de bara gasa å köra? :), farsan funderar på en nytro xtx 2011, man får hoppas på det bästa :D
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Det enda problemet är att du kommer få köra hela säsongen, inte byta rem så ofta, och måste du så kostar den 850kr.
Visst är den tung, men drygt 15 kg tyngre än en freeride 800 så smaken är som baken.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Det enda problemet är att du kommer få köra hela säsongen, inte byta rem så ofta, och måste du så kostar den 850kr.
Visst är den tung, men drygt 15 kg tyngre än en freeride 800 så smaken är som baken.

ja å dom 15 kilona ligger ju inte på ett ställe utan är ju ganska utspritt.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag kör en xtx och har bara positiva saker att säga om den. Körde förra säsongen med en 44bc matta och de var en riktigt fin kombo. Har kört ca 300 mil på mina bägge xtx:er nu och dom bara går och går... Mycket skoter för pengarna!
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Ja jag hoppas på att min 11:a ska funka bra, hämtar den på fredag så det blir lite körning.
Sedan ska jag in med ett V-kitt från ulmer racing och så ska jag beställa en Recolator, har provat en annan maskin som har detta, blev en grym skillnad.
 

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
då köper man en 2009 eller nyare då är problemet löst med att den hänger sig på fotstegen direkt man rör gasen.. har provat både 08 och 09 och det är en sjuk skillnad på chassiet...

Nja, har kört en del friåkning med min RTX och 44 matta. Man kommer fram men polarna som alla åker skidoo kallar den för "ubåten". Med en kort maskin så gäller det att hålla bra fart och välja rätt spår, att stanna är inget alternativ. Det jobbigaste är att om man stannar så hänger den upp sig på fotstegen så fort du försöker åka iväg igen vilket resulterar i 10 min trampande och ryckande innan man är igång igen. Så minst en XTX är att föredra om man ska åka bredvid leden.
Kammhöjden är en smaksak men fler sätter på 51 mm och är själv inne på det & förlängning till XTX, skulle vilja påstå att om man kör mest led så köp 44 mm. Men är det mest bredvid led så kör med 51 mm.
 

iPoo

Medlem
26 nov 2016
36
1
1
Satsa på en XTX, dvs 144" matta. Har haft en sån med turbo, och den går alldeles utmärkt att leka i lössnö med. 153" går troligtvis ännu bättre, med 51mm kammar istället för 44mm.

Det enda som kan vara kul är med en smalare framvagn. Nytron är fruktansvärt stabil även i höga farter på led, men för att busa i lössnö kan det vara nice med en skinz-framvagn eller liknande som är smalare (lättare att lägga ner på sidan).