Nytro RTX -08 låg i framvagn

J.Check

Medlem
5 jan 2016
6
0
1
Umeå
Det sitter Fox Float i framvagnen på min Nytro RTX -08, nån som vet hur många PSI man ska pumpa i dom ? Det står ju max 150psi på dom, är runt 100psi lagom för en karl på 115kg ?

Jag frågar mest för att jag tycker den är så låg i framvagnen, A-armarna står nästan parallelt med marken, visst ska dom peka snett uppåt från spindlarna upp mot övre infästningen ?

Går det att justera höjden fram på nåt annat sätt än med trycket i dämparna ?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.383
173
63
Offerdal, Jämtland
Det är väl så man ska höja dem. Mätte du trycket i dem när skotern stod på backen eller upphissad så att skidorna är i luften. De ska vara i luften när man mäter trycket enl manualen.

Sök på youtube efter shock therapy. Skinz har några jättebra klipp där som förklarar dämpare och vad som är viktigt att tänka på för att grundinställa maskinen utifrån kroppsvikt etc.

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
70 psi grund inställning. Kanske är dom i behov av renovering annars. Mina var helt säck fast jag hade 85 psi i dom. Men efter renovering så blev det som nytt.

J.Check

Medlem
5 jan 2016
6
0
1
Umeå
eing9911: jag mätte med skidorna i luften och trycklösa, dock i ett 15grader varmt garage, man kanske borde kolla vad man har i dom då det är -10 istället

tobbe87: Det är nog troligast så det ligger till, får nog plocka lös dom och lämna in dom på renovering, för jag provade nu att köra i 90-100psi och jag tyckte ändå dom verkade lite säckiga

puttedyk: tack, det stod ju mycket intressant där

tobbe87

Aktiv medlem
26 nov 2013
73
1
8
Pajala
jo mest troligt. ta lite offerter från olika företag när det gäller renovering av stötdämpare, när jag skickade in mina på renovering för ca 2 månader kunde det skillja 1000:- i pris. skickade mina till lycksele både billigast och blev jävligt bra. för han passade på och schimsa om dom när dom ändå var isär. fungerar bättre i lägre fart i gupp.