Nytro RTX drevning m.m.

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Hallå i stugan!

Tog och köpte mig en Nytro:

Nöjd som attan, helt problemfritt har det gått än så länge men tänkte ändå försöka anpassa lite till min åkning.

Köpte mig ett par begagnade powder pro skidor, mycket nöjd och kan helt klart rekommenderas då jag hade de smala originalskidorna innan.

Tänkte ge mig på att dreva ner också då jag inte är mycket av en led/sjöåkare (smart att köpa en kort ledmaskin va? :)) utan trivs när det går sakta och tungt i pudret.
Jag har förstått att det sitter 21T original så då ska jag väl ha kanske 19T. Men vad har jag för bredd på kedjan? och hur grov och hur många splines är det på övre axeln?
Någon som vet eller måste jag snällt gå ut och riva innan jag beställer?

Har även kikat lite på matta, lika bra att satsa på en 51 mm antar jag då min 44 mm är sopslut och jag ändå kör nästan bara löst?

För övrigt så har skotern bara gått 400 mil och mattan som sitter på är helt slut, hur håller det för er? Kan jag räkna med mattbyte igen efter bara några hundra mil?

Tack på förhand// Leijon

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Köp en challenger 51mm.du lär bli kanon nöjd,mkt.bättre än 44an,iomed du gillar lössnö åkning är nog det bästa alt.på mattval,funkar mkt.bra på en kortare maskin.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Förläng om du ändå ska byta matta.
365 och 40,6 bred. Jag har iaf kört med en som hade en sådan på en Rtx.

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Jo jag har funderat på att förlänga men tänkte att rent ekonomiskt kanske det är bättre att sälja denna och köpa en xtx istället? Med tanke på att en förlängning med matta och allt går väl på en 10 000:- ungefär och det lär knappast vara något jag får igen vid försäljning. Då kan jag även satsa på en nyare så slipper jag dom breda fotstegen jag har nu.

För övrigt vad är alternativen för fotstegen? Kapa bort och damma på ett bar airframe eller vad dom heter? Dock kostar väl dom en saftig slant.

Ingen som visste hur det ligger till med dreven?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Du köper lilla drevet och kortare kedja för 1500-1600kr. Beror på stora drevet, har för mig att FX/RTX har 38-39 kugg.

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Han behöver inte byta kedja för att montera 19 drev. Håller med om förlängning! 144" och challenger 2" blir kanon.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Köpte själv Better boards till nyare nytro för 1700:- men finns en billigare "kopia" ifrån Finland men har glömt namnet på firman. Förlängning och matta tog jag hem ifrån Track USA.
Allt kosta under 10 000 och blev en helt annan skoter bredvid leden.

Efter att åkt RTX och fastnat miljoner gånger så hade det nog varit smartare att köpt en MTX men kostar ju att byta oxå

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Köpte förlängningsskit samt "betterboards" från blingfactory.fi Riktigt nöjd med kvalitén och framförallt funktionen på sakerna :)

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Hade egentillverkade fotsteg i princip identiska med Blingfactory. Det var den absolut bästa mod jag gjorde på 08an jag hade, orginalfotstegen är hopplösa!

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Fan nu när så många föreslår förlängning kanske man måste överväga det :) . Satt och kollade på tracksusa.com, där verkar det som att man kan få ett förlängnings"kit" innehållande en challenger matta 15*144*2 tum plus förlängning för skenor och tunnel för 850 $

Är det någon som har skickat något så skrymmande från usa? Frakten kanske blir så dyr så det inte är någon mening?