Nytro X-ride, MTX? -13 skrammel! variator?

tig3r

Prospect sledder
16 dec 2017
2
0
0
Luleå
Hej! Lite kort, har en för mig ny maskin, kört under 20mil! maskinen har dock gått 400mil. Ibörjan reflekterade jag inte över något direkt ovanligt ljud, men ju mer jag kör desto mer upplever jag att det finns ett skramlade ljud. Framför allt på lägre varv och under motorbromsning. Hörs inte så tydligt vid acceleration men det kanske är naturligt eftersom motorn lever om mer.. :)

Nu till frågan, har lokaliserat pinnar på primärvariatorn, som håller vikter.. kanske? Den inre pinnen/bulten, alltså närmare centrum har ett visst glapp, eller rörelsemån. Dock verkar det vara samma på alla tre pinnar runt variatorn..? Ska det vara så? Skulle kunna mäta glappet med bladmått, det är inte en hel mm, men nog mycket för att man ska märka det ordentligt när man skjuter pinnen. Ska se om jag lyckas infoga en bild och film..
bult i prim variator.JPG

Enligt servicemanualer jag hittat på nätet ska dessa dras med 6Nm, har provdragit och spärrskaftet klickar innan låsmuttern åker längre in på samtliga..

Ska det vara så ska jag inte pilla, men en del i mig vill att det ska sitta tätt om än kanske inte stumt! tips?

länk till film där man hör och ser glapp, klicka på lilla filmen för att få den större och för att få ljud :) : [video]https://photos.app.goo.gl/K7d6nT48BU8NNgMf1[/video]

tig3r

Prospect sledder
16 dec 2017
2
0
0
Luleå
Ja, variatorn ”skramlar” på Nytron... live with it. Den håller ett par tusen mil vilket väl är huvudsaken?

3=6
Tack för de lugnande orden, jag fick ett "samma lika" svar på facebook, så jag får väl helt enkelt leva med det! Är inte störande högt, är snarare bara jag som är van att lyssna efter oljud, har väl haft för många skraltiga bilar i mina dagar och då var det lika bra att lokalisera och åtgärda oljuden innan det blev värre haverier :p