Nytt släp - skydda golvet?

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Det blev ett 4p 445TXi till efter många om och men. Nytt släp med nytt fint golv.

En av mina grannar har ett några år gammalt 4P och jag frågade honom och han tyckte inte att det var några problem med styrstålen direkt mot golvet, men inte tycker jag att golvet såg speciellt vackert ut inte. Jag är lite pedantisk av mig kan tilläggas.

Har sneglat lite på SuperGlides + SuperClamps vilka ser fina ut, men rätt dyrt då jag redan tycker det blev dyrt med bara släpet. Det lockar dock att slippa mecka på med spännband.

Finns det några erfarenheter av montage av SuperGlides på 4P. Kan man förvänta sig några problem. Gissar att det bara handlar om icke-genomgående skruvar till "glidsen", men ögglorna till "campsen" torde väl behöva att man borrar genom golvet och drar fast underifrån.

Farsgubben köpte ett billigare släp och fick en skada på golvet som snart nog började flagna lite. Vad är risken för dito när man skruvar genom ytan på golvet så att det tränger in fukt? I och för sig så är det kanske inget nämnvärt problem på ett kåpsläp, hans är ett öppet som det förstås blir fuktigt på ett helt annat sätt.

Hur skyddar ni era golv?
 
Reactions: Berra460
A

AssaultRMK

Enklast och billigast är väl att bara köpa ett par skidplastbelag och montera på en ögla alt. spännrem och dra runt skidorna när du ska upp på släpet, tar max 15sec per skida i av/på montering. Om man nu tycker att det är så noga med golvet dvs.
Brukade själv göra så när man ägde pickis med durk golv, inte för att skydda golvet men för att överhuvudtaget kunna komma upp utan att flyga över styret när stålen greppade tag i durken och det tog tvärstopp.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Ah, det var ju också ett alternativ - noterat - tack för tipset!
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Kolla på blocket efter oxylit till typ nilapulkan vet att endel använder det.
Annars ring till Viacon i lycksele dom har plastskivor som funkar

Mvh Stefan

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Släta plastremsor måste vara livsfarligt. Lite snö under skorna och man slår garanterat omkull sig.

Super glides tror jag funkar fint.

Kör dock med plastbelagstricket. Tycker det funkar bra.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag köpte begagnade bergo plattor och la i släpet, funkar tillfredsställande.
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
kör med super-glides och superclamp. funkar riktigt bra! styrstålen går väldigt lätt på plasten samtidigt är dom helt halkfria att gå på! Det enda negativa är priset.
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
kör med super-glides och superclamp. funkar riktigt bra! styrstålen går väldigt lätt på plasten samtidigt är dom helt halkfria att gå på! Det enda negativa är priset.
Härligt! Inga konstigheter med montaget gissar jag?
 

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
Nej inga problem, krokarna till clampsen går ju rakt igenom så jag har en 2tums planka på ca 25cm under mot mutter o bricka. sen har jag inte glidesen monterade längst ut mot flaklemmen utan en bit in. ställer man skotern längst ut kan ju styret ta i kåpan när den smalnar av och alun tål ju inte mycket om det står o skaver mot tex styre.
 

Snetramp

Medlem
14 jan 2013
14
0
1
Úmää
Jag tillämpar en något annorlunda lösning på problemet.

Jag skiter i golvets välmående och sliter det hårt :mad2:
När det sedan ser alldeles förjävligt ut så byter jag helt enkelt ut skivorna.

Saker är till för att användas :bigsmile:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jag tillämpar en något annorlunda lösning på problemet.

Jag skiter i golvets välmående och sliter det hårt :mad2:
När det sedan ser alldeles förjävligt ut så byter jag helt enkelt ut skivorna.

Saker är till för att användas :bigsmile:
Visserligen, men det finns fler fördelar med plast.
Skidorna glider mycket lättare än på en plyfa som styrstålen skär ner i.
Har man plyfa och tipp på vagnen så behöver man oftast ta fart för att åka upp på flaket, detta för att skidorna glider dåligt.
Stannar man för tidigt så brukar man inte kunna köra fram mer utan att mattan tappar fäste och spinner.

Min känsla är att det är lättare med plast. Det brukar fungera bra att köra upp sakta på tippad vagn vid lastning.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Superglides, hands down.
För ändamålet utvecklat och väl värt pengarna.