Ockelbo 400. Behöver hjälp!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Hej på er.

Nu har jag äntligen fått min Ockelbo 400.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig att hitta info och bilder på denna modell.

All info är intressant.

MVH L-O
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Här har du en sida med bra länkar: http://www.ockelbo-collection.se/links.php
Finns ju en hel del att läsa på andra retro-forum, men det är bäst man inte lägger upp länkar dit... :eek:

Själv har jag just kommit över en gammal Rajd 2x38 Viking från 1975 som snart ska in i garaget som långtidsprojekt. Helt omöjligt att hitta info om den... Men ring då du kört fast med Ockelbon, så kommer jag och drar lös dig! :becky:
 

Trailblazer

Aktiv medlem
31 mar 2009
66
0
6
Piteå
Här har du en sida med bra länkar: http://www.ockelbo-collection.se/links.php
Finns ju en hel del att läsa på andra retro-forum, men det är bäst man inte lägger upp länkar dit... :eek:

Själv har jag just kommit över en gammal Rajd 2x38 Viking från 1975 som snart ska in i garaget som långtidsprojekt. Helt omöjligt att hitta info om den... Men ring då du kört fast med Ockelbon, så kommer jag och drar lös dig! :becky:
Jag har haft en Rajd 2x38L. Kan nog inte bistå med så mycket info men jag har väl kvar några bilder nånstans. Tyvärr är maskinen skrot vid det här laget...skulle behållit den och sålt i delar insåg jag så här i efterhand...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kan man köra NGK BR8ES stift i den motorn?

Är det lämpligt?
 

Bjerk

Medlem
20 jun 2009
24
0
1
Enligt NGK ska samtliga modeller med motortyp (81-91) köras med B8ES, alt. BR8ES. Avstånd 0,5.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Var ute en sväng.
På väg hem provade jag att gasa ur den.
Den gick jättefint upp till halv gas, 40-50 km/h, men tröck man vidare Brööölade den bara, utan att varva ett piss mera.
Tips på hur man får den att varva bättre hela registret?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad var det för årsmodell, Tillotson eller Mikuniförgasare?

Antar att du säkert rengjort förgasaren, bytt bränslefilter osv

Brukar hjälpa att:
*Rengöra variatorerna, sitter det "plastfnuppar" i sekundären kolla att de löper fritt och mjukt
*Fräsch rem, gamla tiders variatorer tål remslitage med flera cm medans våra modernare inte tål mer än ett par mm men har man bara 2,5 cm kvar vill inte ens Ockelbon varva ut
*Mera luft i bränsleblandningen

Annars brukar halv-3/4gas dvs 40-50 kmH räcka för att hålla ryggraden i schack
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Finns tips i verkstadshandboken och jag tror att det kan vara huvudmunstycket som är löst. Hyfsat säker på att han har mikuni
 

GUS

Medlem
2 okt 2009
18
0
1
Norrland
Här har du en sida med bra länkar: http://www.ockelbo-collection.se/links.php
Finns ju en hel del att läsa på andra retro-forum, men det är bäst man inte lägger upp länkar dit... :eek:

Själv har jag just kommit över en gammal Rajd 2x38 Viking från 1975 som snart ska in i garaget som långtidsprojekt. Helt omöjligt att hitta info om den... Men ring då du kört fast med Ockelbon, så kommer jag och drar lös dig! :becky:

Lägg upp en tråd!!:smile1: