Ockelbo 5000 boggie

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
fargubbens gamla ockelbo 5000 säckade ihop. Känns som om fjädringen i boggien slagit i botten. Samtidigt tappade mattan oxå sin spänning och hänger slapp. Haltade in den i ladan o där står den nu. de är ju en himla kul gammal maskin så det vore kul o få fart på den igen. Någon som varit med om något liknande o kan tipsa vad som kan ha hänt?

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Om inte bultarna eller några av infästningarna till själva bogieupphängningen gått sönder så är det fjädrarna som gått av eller stötdämparen som havererat.

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Tackar, gummiremmar verkar vara en ledtråd. Någon som har en sprändskiss på hur det ser ut. Har ett gäng mil upp till var den står så det vore smutt att inhandla dessa remmar innan jag åker upp igen.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag satt och tittade igenom instruktionsboken till Ockelbo som finns här på forumet och det ser ut som det sitter en riktig stötdämpare i 5000. Då kan det nog vara ett lite allvarligare haveri.
Då behöver du inte fundera på gummiremmar längre.

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Jo, visst sitter det en dämpare på den, det vet jag. Då är det nog inget annat att göra än att dra hem den till stan och riva eländet. Tack i alla fall.

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Nog låter det som att det är nå fjädrar eller stötdämpar haveri, och går stötdämparen av så glider den ju av klackarna som håller spänsten på fjädrarna

prozac

Välkänd medlem
16 jan 2009
108
0
16
Huddinge
Kom mig äntligen för att riva eländet....
Så här var det. Staget som löper mellan boggien och infästningen i karossen fram var av. Kan inte fatta hur det gått till men tvärt av var båda rörarmarna. Materialtrötthet kanske då godset inte verkade vara så tjockt.
Lite x@z! och 4 timmar senare så var det fixat. Lyckades driva in ett gammalt rör som förstärkning inuti rörarmarna och svetsade sedan ihop allt. Aldrig hört att ngt liknande men detta kanske tipsar de som letar fel.

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Kom mig äntligen för att riva eländet....
Så här var det. Staget som löper mellan boggien och infästningen i karossen fram var av. Kan inte fatta hur det gått till men tvärt av var båda rörarmarna. Materialtrötthet kanske då godset inte verkade vara så tjockt.
Lite x@z! och 4 timmar senare så var det fixat. Lyckades driva in ett gammalt rör som förstärkning inuti rörarmarna och svetsade sedan ihop allt. Aldrig hört att ngt liknande men detta kanske tipsar de som letar fel.
Hände exakt samma sak på min 5000 jag hade för x antal år sedan. Men jag körde av fjädrarna en gång.. Då blir den också så där platt..

För övrigt en rolig skoter, jag hade rullgas på min, LIVSFARLIGT!! Tror aldrig jag körde fast, och fick alltid spåra lederna.. :)