Hej!
Jag har vart och tittat på en 5000 från -88 idag som jag är spekulant på.
Efter att ha kollat upp skotern så märker jag att det saknas 1bar komp.tryck på vänster cylinder. 9bar höger och 8bar vänster. Tycker det skiljer för mycket, dock så märks inget på motorgången. Jag gisssar att det är packboxen som är otät. Skotern ahar stått flera år innan uppstarten idag.
Hade ingen startgas så jag kunde kolla var det läckte.
Min fråga är om det är möjligt att byta packboxen själv? Jag har inte tummen mitt i handen och kan skruva en del, men jag har ingen erfarenhet av att klyva en skotermotor. Vad jag förstår så är vevlagrena limmade i sätena = svårt att få isär? Vidare behövs avdragare till variator och svänghjul. Duger ex. Rinabs eller är det skräp?
Motorn som sitter í är en Rotax 447. Skotern har gått 333mil, till och med gjutskägget finns kvar på mattan. Men finns en hel del göra ändå på den.
Magnapull slapp, rostiga variatorskivor- går det att putsa till? Sitter Ockelbo koskällan på primär. Gick ju att köra men måste fixas.
Trög att växla mellan växlarna är det standard eller en varningsflagg?
Blev lite taggad att ta mig an den här skotern, tycker det är kul med gamla om man får säga "kult"-maskiner. Vad kan den vara värd? Elstart,toppfräsh matta, dyna med ett mindre märke, använt yttre dvs. repig huv-dock hel med hel ruta samt rost på fotsteg som sig bör.
Tacksam för hjälp!
Jag har vart och tittat på en 5000 från -88 idag som jag är spekulant på.
Efter att ha kollat upp skotern så märker jag att det saknas 1bar komp.tryck på vänster cylinder. 9bar höger och 8bar vänster. Tycker det skiljer för mycket, dock så märks inget på motorgången. Jag gisssar att det är packboxen som är otät. Skotern ahar stått flera år innan uppstarten idag.
Hade ingen startgas så jag kunde kolla var det läckte.
Min fråga är om det är möjligt att byta packboxen själv? Jag har inte tummen mitt i handen och kan skruva en del, men jag har ingen erfarenhet av att klyva en skotermotor. Vad jag förstår så är vevlagrena limmade i sätena = svårt att få isär? Vidare behövs avdragare till variator och svänghjul. Duger ex. Rinabs eller är det skräp?
Motorn som sitter í är en Rotax 447. Skotern har gått 333mil, till och med gjutskägget finns kvar på mattan. Men finns en hel del göra ändå på den.
Magnapull slapp, rostiga variatorskivor- går det att putsa till? Sitter Ockelbo koskällan på primär. Gick ju att köra men måste fixas.
Trög att växla mellan växlarna är det standard eller en varningsflagg?
Blev lite taggad att ta mig an den här skotern, tycker det är kul med gamla om man får säga "kult"-maskiner. Vad kan den vara värd? Elstart,toppfräsh matta, dyna med ett mindre märke, använt yttre dvs. repig huv-dock hel med hel ruta samt rost på fotsteg som sig bör.
Tacksam för hjälp!