Ojämn tomgång - enduro 600sdi -05

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Har lite problem med tomgången på enduron. Den kan svajja vid enstaka tillfällen då den är kall men det är sällan, det som märks mest är att tomgången ligger ofast fint på ca 2000 varv men ibland så går den upp och ligger på 4000 men brukar oftast efter ett tag ramla ner till 2000 igen men inte alltid tyvärr. Någon som vet vad detta kan bero på? Har rengjort insug och luftburk från remdamm samt rensat avgasportarna från sot.

Tack på förhand.
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Inga andra symtom? om den går bra i övrigt så skulle jag tippa tps-sensorn!

Om den går sämre än normalt så kolla vaccumstyrningen till raveportarna: slangar , soleniod , backventiler , hela systemet!
 

olovmolin

Aktiv medlem
9 jan 2011
66
0
6
Härnösand
Är de inte "Raceläge" då? För så är det på dom flesta serieIII-motorerna. När man kört och sedan stannar så ska man ha nära till tillslaget för att snabbt komma iväg igen. Sen om man inte ska iväg så duttar man till gasen och den går ner till "normal" tomgång.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Tack för alla bra svar!
Ska ta fram startgasen och kolla insugsgummina.

TPS:en kan jag tänka mig är lite svår att felsöka själv? Handlare med dator som krävs för detta?

Men intressant det som skrevs om "raceläge". HUr fungerar detta? Lägger den runt 4000 när den är i det läget? Dutta på gasen brukar nämligen hjälpa men inte jämnt och tycker den blivit tjurigare på sistonde. Vid enstaka tillfällen kan jag även ha den höga tomgången då jag drar igång den men enbart när den är varm. Hur fungerar "raceläge"? Något man kan felsöka runt de eller koppla hur för att testa?
 

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
Slitna trottlar sitter ju på var och varrannan rotax med TM förgasare men nu snackar vi ju spjällhus och tomgången ska ju va jämn

oavsett motortemp! aldrig hört talas om raceläge?
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Har kollat insugsgummin med startgas men verkar inte läcka något där.

Var ute idag och åkte och det är samma sak. Märkes konstigt nog mer efter jag tankat fullt. Märke även att jag inte har något glapp på gas reglaget vilket jag antar det ska vara? Att dutta till på gasen när tomgången är hög hjälper då inte utan det verkar vara tillfällen bara då den går ner till normal igen.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Är åter tillbaka på om det ändå inte är insugsgummina. Har frågat runt lite och alla tror på det så lurar på att beställa nya ändå men känns ju lite surt om det inte är dem. För släpa fram startgasen igen och testa ännu mer.

Upplevda symptom:
* Tomgång ökar vid vissa tillfällen till ca 4000 varv. Försvinner ibland när man bromsar om man kör eller duttar på gasen när man står still men inte alltid.
* Bluddrar lite runt 5000 varv
* Tycks ha märkt att den inte gått helt rent med full gas ibland utan att den som små släppt men har svårt att avgöra om det är fästet som orskar det och lurar mig.

Fortfarande budet att det är insugsgummina? Eller kan det vara packboxen vid veven mot variatorn som skapar detta också?
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Är åter tillbaka på om det ändå inte är insugsgummina. Har frågat runt lite och alla tror på det så lurar på att beställa nya ändå men känns ju lite surt om det inte är dem. För släpa fram startgasen igen och testa ännu mer.

Upplevda symptom:
* Tomgång ökar vid vissa tillfällen till ca 4000 varv. Försvinner ibland när man bromsar om man kör eller duttar på gasen när man står still men inte alltid.
* Bluddrar lite runt 5000 varv
* Tycks ha märkt att den inte gått helt rent med full gas ibland utan att den som små släppt men har svårt att avgöra om det är fästet som orskar det och lurar mig.

Fortfarande budet att det är insugsgummina? Eller kan det vara packboxen vid veven mot variatorn som skapar detta också?
Vilken färg har stiften?

Kan vara packboxen, men det kontrollerar man också med startgas.
 

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Hitta, det var ett insugsgummi. Det bortre sett från variatorsidan och sedan undertill så säkert därför jag inte märkte med startgas för jag inte kom åt att spruta på undersidan. Ibland saknar jag verkligen de gamla chassina där man nästan kunde kliva ner i motorytrymmet å meka, inte som nu då man får plocka bort plast i 30min först och sedan är det ändå skittrångt. Lyckades tappa ner en hylsa så den ligger under motorn någonstanns, verkar så fint att man får riva hela skiten om man vill ha ut den.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Du plockar ju bort buken och sidokåpor på 10 minuter, sen har du mer än gott om plats att skruva på.

Nästan bättre än äldre skotrar.

Buken sitter skruvad med 6 bultar, 2 under, 2 uppe och 2 på sidan.