oktanbooster , vad menas med 4 enheter?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har införskaffat Tripak oktanbooster,
Och det står att man ska använda 30ml till 10liter soppa för att öka 4enheter. (för tävlingsmaskiner?)

Om man då tankar med 95 hur blir det med +4 enheter?

Ska köra med 98 i skotern.

Det står även att flaskan ska räcka till 650 liter soppa , men då blir det väl för lite oktan i soppan för min skoter?

Tack på förhand :)

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Vet inte hur vida det är sant men på Tripaks hemsida står det så här:

De siste tre år har jeg kjort min Volvo Amazon -67 (som är i dagligt bruk) på 98 oktan bensin med TriPak Bensin Booster som blyersättning. Jeg skall på semester, men förstår at flere bensinstationer sluttet med 98 oktan. Etter Volvos instruksjonsbok skal Amazonen ha 97 oktan, og 95 oktan blir dermed for lavt. Kan jeg bruke Bensin Booster til å forhöye 95 oktan på denne måte.
Ett skalstreck TriPak Bensin Booster till 10 liter benin höjer effekten från 95 till 99 eller 1 skalstreck till 40 liter bensin så ökar effekten från 95 till 97

Jag kör med Tripaks bensin booster själv och kan inte säga något ont om den. Iofs har jag inte ens kört upp 10L med den än. Vad jag har hört av andra är att man har märkt av en mycket renare gång med den, dock har jag inte provat utan i min så kan inte yttra mig allt för mycket om den saken. :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
IamFredrik: Alltså måste jag använda 7.5sträck för att få 98? 1 sträck = 4 enheter på 10liter.

Neko: Hur oktanbooster blandar du ner per 10 liter? 30ml? :)

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Neko: Hur oktanbooster blandar du ner per 10 liter? 30ml? :)
Japp, blandade 30ml till 10L.. Det som dom kallar "tävlings dos". Skotern går ju jävulskt bra med boostern i tanken så jag kan ju inte säga att det försämrar nåt. Dock vet jag inte hur mycket man vinner, om nånting, då jag inte provat utan än (första tanken fortfarande) :D Men att prova skadar ju inte, du lär märka direkt om det fungerar eller inte eller om det är bra/skräp för prestandan. :)

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Antar att du kör på 95 då du använder boostern? :)
Oj det glömde jag skriva! Kör nu första tanken med 98 för att minimera risken för eventuell spikning då motorn är så gott som ny renoverad, slog i boostern för att se om skotern skulle gå som skit innan jag provar 95 vilket den absolut inte gjorde! Lite det jag menade med att jag inte vet om man faktiskt vinner något med den (oktan). Dock har jag hört ett rykte om minskad avgastemp med den, så om du har en EGT vore det riktigt intressant att höra om det blev någon skillnad! :D Men prova å slå i 5L med 95 å boostern, skulle tro att du märker direkt om den går som skit. För det märks tydligen omedelbart när man slår i 95 i kompisens IQ (dock utan booster). Återkom med resultat! :)

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
ah jag har egt på skotern :) kan testa nåndag nu framöver att slå i boostern i min 98 som jag har i tanken redan, bara för att se om det blir någon skildnad på avgastempen :)