Hej!
Har ytterligare en biltråd här, denna gång funderingar omkring en Oldsmobile Cutlass Cruiser Diesel Brougham som är svensk såld. Min farbror har en ståendes i sitt garage som hans son kört med, har frågat om jag skulle kunna få köpa den av honom billigt och han skulle tänka på det, även jag bör tänka på det då det är en amerikanare och kan vara dyr i skatt och så vidare, men han har lovat att hålla den kvar åt mig tills vi båda kommit fram till vad som ska göras. Är jag inte säker på årsmodell, antingen en `80 eller 81.
Cutlass Cruiser är en stor familjebil av kombiformat med åtminståne 6 sittplatser.
Den har el-hissar fram och bak, el-speglar, el-förarstol, AC och Eco Cool, Cruise controll, 4 stegs automatlåda, en Amerikansk lyxbil för familjen med andra ord.
Men det finns en hel del arbete på den, både exteriör, interiör och tekniskt.
Motorn är för det första urtagen och finns inte närvarande, men det finns en annan motor liggandes i en annan bil som var tänkt som utbytes, men lagren i vevaxeln är lite trötta och måste bytas ut, dock har motorn inte gått mycket heller. Det är en V8 på 6.2 liter från GM på omkring 140 hk. Motorn är lågvarvad och borde ju hålla bra, har hört att även dessa motorer har problem med topparna och de på grund av värme, övervarvning, kallstarter utan motorvärmare och dålig service. I boken står det oljebyte vid 3700 mil, vilket jag tycker är allt för sällan, jag har blivit lärd att byta efter varje 1000 för att motorn ska hålla oavsett fabrikat av motor. Det som finns inne att göra år så klart att städa, vilket som vem som helst kan utföra.
Men då är det el som är urkopplat, konsolen med klimatkontrollen och stereon är löstagen, klimatkontrollen måste lagas då vajrarna har fastnat och sladdarna måste sättas fast igen,
ratten med stång och allt måste lyftas på plats och skruvas dit. Växelväljaren måste återmonteras med växellådan då vajrarna är lösa och det inte går att växla.
Dom instrument som fungerar är hastighetsmätaren, volt (laddningen) och bränslet, de andra kanske måste bytas eller om dom bara fjädrat iväg då det inte finns någon ström i batterierna.
Exteriören finns även att göra en del åt, såsom att fixa rost och måla samt skydda, både på sidan och under bilen, listerna runt om har lossnat och är böjda.
Gummilisterna har börja lossna vid fönstren i bakdörrarna.
Dämparna runt om verkar trötta, bromsarna bytas, punktering på bägge bakdäcken.
Men annars är inredningen i bra skick och luktar bra och det finns ingen mögel.
Angående min tidigare tråd om Volvo 245-745 och D24´an vet jag inte om det blir av, speciellt om jag får köpa Amerikanaren billigt, men om han ångrar sig och behåller den så blir det mest troligt en 745 för mig. Men då denna Oldsmobile är en ovanlig bil i Sverige tycker jag själv att jag borde slå till om han säljer den, inte många som finns i Sverige.
Och när jag fick veta att motorn var i behov av att fixas tänkte jag ”att fan, måste slå till på det här, att skruva i en Amerikansk V8 diesel av denna kaliber är min stora dröm”, och det är det, har vart med när min kusin hållit på med sina jänkare tidigare och balanserat vevaxlarna i svarven och justera ventilspel och så vidare, jag frågade en hel massa om allt det mekaniska och sprungit med verktyg fram och tillbaka åt honom.
Jag undrar vad den kan vara värd i detta skick?
Kan amerikanare bli skattebefriade eller gäller det andra regler?
Hur mycket bränsle drar den ungefär?
Hur lätt skruvade är dom?
Tack på förhand!
Har ytterligare en biltråd här, denna gång funderingar omkring en Oldsmobile Cutlass Cruiser Diesel Brougham som är svensk såld. Min farbror har en ståendes i sitt garage som hans son kört med, har frågat om jag skulle kunna få köpa den av honom billigt och han skulle tänka på det, även jag bör tänka på det då det är en amerikanare och kan vara dyr i skatt och så vidare, men han har lovat att hålla den kvar åt mig tills vi båda kommit fram till vad som ska göras. Är jag inte säker på årsmodell, antingen en `80 eller 81.
Cutlass Cruiser är en stor familjebil av kombiformat med åtminståne 6 sittplatser.
Den har el-hissar fram och bak, el-speglar, el-förarstol, AC och Eco Cool, Cruise controll, 4 stegs automatlåda, en Amerikansk lyxbil för familjen med andra ord.
Men det finns en hel del arbete på den, både exteriör, interiör och tekniskt.
Motorn är för det första urtagen och finns inte närvarande, men det finns en annan motor liggandes i en annan bil som var tänkt som utbytes, men lagren i vevaxeln är lite trötta och måste bytas ut, dock har motorn inte gått mycket heller. Det är en V8 på 6.2 liter från GM på omkring 140 hk. Motorn är lågvarvad och borde ju hålla bra, har hört att även dessa motorer har problem med topparna och de på grund av värme, övervarvning, kallstarter utan motorvärmare och dålig service. I boken står det oljebyte vid 3700 mil, vilket jag tycker är allt för sällan, jag har blivit lärd att byta efter varje 1000 för att motorn ska hålla oavsett fabrikat av motor. Det som finns inne att göra år så klart att städa, vilket som vem som helst kan utföra.
Men då är det el som är urkopplat, konsolen med klimatkontrollen och stereon är löstagen, klimatkontrollen måste lagas då vajrarna har fastnat och sladdarna måste sättas fast igen,
ratten med stång och allt måste lyftas på plats och skruvas dit. Växelväljaren måste återmonteras med växellådan då vajrarna är lösa och det inte går att växla.
Dom instrument som fungerar är hastighetsmätaren, volt (laddningen) och bränslet, de andra kanske måste bytas eller om dom bara fjädrat iväg då det inte finns någon ström i batterierna.
Exteriören finns även att göra en del åt, såsom att fixa rost och måla samt skydda, både på sidan och under bilen, listerna runt om har lossnat och är böjda.
Gummilisterna har börja lossna vid fönstren i bakdörrarna.
Dämparna runt om verkar trötta, bromsarna bytas, punktering på bägge bakdäcken.
Men annars är inredningen i bra skick och luktar bra och det finns ingen mögel.
Angående min tidigare tråd om Volvo 245-745 och D24´an vet jag inte om det blir av, speciellt om jag får köpa Amerikanaren billigt, men om han ångrar sig och behåller den så blir det mest troligt en 745 för mig. Men då denna Oldsmobile är en ovanlig bil i Sverige tycker jag själv att jag borde slå till om han säljer den, inte många som finns i Sverige.
Och när jag fick veta att motorn var i behov av att fixas tänkte jag ”att fan, måste slå till på det här, att skruva i en Amerikansk V8 diesel av denna kaliber är min stora dröm”, och det är det, har vart med när min kusin hållit på med sina jänkare tidigare och balanserat vevaxlarna i svarven och justera ventilspel och så vidare, jag frågade en hel massa om allt det mekaniska och sprungit med verktyg fram och tillbaka åt honom.
Jag undrar vad den kan vara värd i detta skick?
Kan amerikanare bli skattebefriade eller gäller det andra regler?
Hur mycket bränsle drar den ungefär?
Hur lätt skruvade är dom?
Tack på förhand!
Last edited: