Olika hårda trottelfjädrar i Mikuniförgasare

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Funderar på om det finns olika hårda trottelfjädrar till Mikuniförgasare, har en 98:a Ranger King med dubbla Mikuni (34 mm tror jag det är) förgasare som är nåt så tung gasad. Bytte till ett "progressivt" gashandtag för ca 10 år sen men det blev inte mycket bättre.

Tror inte att jag testat en lika tung gasad skoter även då det gäller modeller med tre förgasare.

Nån som har koll på detta, håller på att skall fixa till skotern och att den är så tunggasad att man inte kan köra lägre stunder utan att vila eller få ont i tummen är ett problem. Både jag och min särbo har också problem med högerhänderna vilket inte gör saken bättre dock känns du ju inte ut som att man vill chansa och ha för klena fjädrar så att gasen riskerar att hänga sig.

Nån som vet nåt om detta?

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Gasen har alltid gått så lika tungt som den gör nu ända sen skotern var ny där av funderingen om det kan finnas olika hårda fjädrar. Man skulle ju egentligen klagat på detta redan efter man köpt skotern men då var man ung och tränade säkert upp tummen då man körde mer så det inte var nåt större problem.

Dock tjorvar min högra tumme nu och det gör att jag blir väldigt trött av att köra med Ranger Kingen, 49 Ranger E-tec vars gas går betydligt lättare och den kan jag köra utan problem längre stunder.

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Att hissa 2 trottlar går tungt jämfört med att öppna ett spjäll, E-tec är ju lika eller ännu lättare att gasa än deras eget ride by wire system som dom har på ace. Jämför med en annan förgasarskoter så kanske inte din går så tungt?

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är ju skillnad på olika Mikuniförgasare också. VM-förgasarnas runda trottlar är både tyngre och har förmodligen starkare fjädrar än TM-förgasarnas flata trottlar.
Jag kan också tänka mig att skotertillverkare som har ett bra säkerhetssystem mot gashäng (typ Yamahas TORS) tycker sig kunna ta risken att ha klenare returfjädrar än andra.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Jag har rematisk värk i tummarna så jag blev tvungen sätta gasrulle på skotern trots att den va lättgasad. Jag klarar inte ens köra en insprutare med tumgas. Rullgas funkar kallasbra om man inte kör seriös djupsnö surfning eller kryssar runt träd i skogen.

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Då jag jämfört med andra gamla dubbelförgasarskotrar så har jag upplevt Kingen som tunggasad, men tidigare var det inget problem. Funderar på om man skulle ta och köpa två trottelfjädrar på vinst och förlust och testa byta, kostar ju inte så mycket.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Då jag jämfört med andra gamla dubbelförgasarskotrar så har jag upplevt Kingen som tunggasad, men tidigare var det inget problem. Funderar på om man skulle ta och köpa två trottelfjädrar på vinst och förlust och testa byta, kostar ju inte så mycket.
Byt inte till svagare fjädrar på rund trotytel förgasare för de hänger sig lätt eller rättare sagt de fryser fast lätt. De kan bli din död om de säger dig något. Arcticat har testat så svaga fjädrar dem törs ha på resp maskin så man ska absolut inte minska fjädertrycket på en snöskoter!!
Jag provade korta fjädrarna på thundercatten som har mikuni vm 38mm med följd att de frös fast då o då när man minst anade det.

Jag va så dum att jag provade mjukare fjädrar även på mikuni vm 44mm som jag satt på Thundercatten med följd gashäng pga frysning.

Vända gasreglaget va den bästa ide jag hört så prova det!

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Byt inte till svagare fjädrar på rund trotytel förgasare för de hänger sig lätt eller rättare sagt de fryser fast lätt. De kan bli din död om de säger dig något. Arcticat har testat så svaga fjädrar dem törs ha på resp maskin så man ska absolut inte minska fjädertrycket på en snöskoter!!
Jag provade korta fjädrarna på thundercatten som har mikuni vm 38mm med följd att de frös fast då o då när man minst anade det.

Jag va så dum att jag provade mjukare fjädrar även på mikuni vm 44mm som jag satt på Thundercatten med följd gashäng pga frysning.

Vända gasreglaget va den bästa ide jag hört så prova det!
Det där med att rundtrottlarna fryser har jag också hört,men då att dom silvriga trottlarna frös fast snabbare än dom guld färgade, eller om de var tvärt om. Men om det ligger nån sanning i det vet jag inte

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.805
850
113
Kramfors
Det där med att rundtrottlarna fryser har jag också hört,men då att dom silvriga trottlarna frös fast snabbare än dom guld färgade, eller om de var tvärt om. Men om det ligger nån sanning i det vet jag inte
Jo så är det på vm 40-44mm serien de finns aluminium trottlar och tunga mässing. Jag provade båda sorterna ,,mässing klarade sig längre utan isbildning.
Skidoo har faktiskt minst problem med fryshäng på vm 40-44mm gasarna troligast pga bra luftburk och ev lite varmare strålvärme från insug då de hade slidskiva som insug på den tiden.