Olika mattmönster, fördelar/nackdelar med de olika?

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Provade att söka i forumet, men blev egentligen inte så mycket klokare av det.

Det finns en uppsjö av olika mönster att välja mellan när man ska köpa ny matta, och jag vill gärna veta vilka mönster som är lämpliga till olika körsituationer/stilar, skotertyper osv.

De jag kan komma på just nu är: Cobra, Ripsaw, Ripsaw Lite, Sno X, Durasport, BRP, Challenger, Back Country, Finger m.fl. Finns säkert flera modeller, men fyll gärna på listan i denna tråd.

Ni som har erfarenheter om olika mattor kan väl skriva här vart de olika är lämpliga, hållbarheten på dem osv. Ange gärna vad Ni har haft för kamhöjd och längd på dem samt hur stor skillnad det var mellan dem och mattorna Ni haft innan.
 
Last edited:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Cross Country - Intense mönster - Allround matta. Greppar mycket bra på led, såpass att skotern går upp på rullen om så vill:) Även bra grepp utanför.
Hållbarhet har jag inte så mycket att säga om, åkt knappa 10 mil med den.
Skoter: Yamaha sxr 600 (sportmaskin)
38mm kamhöjd, 307x38x3,8

Hade 25mm kammar fullblocksmatta förut, spann bara vid gaspådrag, även på hård led. Kass utanför leden.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Jag kör med en 44 BRP-matta på min switchback. Verkar fungera fint. BRP-mattorna är väl också ungefär som backcountry. En typ av allroundmatta.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kör cross country matta 44mm jag med och är väldigt nöjd med fästet, dock har jag misshandlat min ganska rejält så dom flesta sidokammarna är borta på ena sidan. Dock går inte hela sidokammen av då dom är ganska tunn som tur är :)
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Kör med en 32mm ripsaw. Är ett jävulskt bett i den på leden! Bättre fäste på led har jag nog aldrig varit med om från en 32mm-matta;)
Negativa: Lössnöegenskaperna är ej att hurra för! Då tycker jag en vanlig fullblock är mycket bättre.
Skoter: Yamaha SX 600
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
Jo jag har sett Camoplast´s beskrivning.
Men de kan skriva vad som helst de vill ju sälja sina produkter, det viktiga för mig är inte vad de skriver utan vad folk som verkligen provat produkten tycker.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har en likadan skoter som du fast hpd men chassit är ett förlängt ck3 chassi.

Kör en 345x38x32 Camoplast Predator matta, den mattan är helt klart funkis. Mönstret har några år på nacken men bra framkomlighet i lössnön för att vara en 32:a tycker jag.

Cobra har jag hört bara gott om, den finns väl bara till 32?!? inte helt säker men....
 
4

426H

Provade att söka i forumet, men blev egentligen inte så mycket klokare av det.

Det finns en uppsjö av olika mönster att välja mellan när man ska köpa ny matta, och jag vill gärna veta vilka mönster som är lämpliga till olika körsituationer/stilar, skotertyper osv.

De jag kan komma på just nu är: Cobra, Ripsaw, Ripsaw Lite, Sno X, Durasport, BRP, Challenger, Back Country, Finger m.fl. Finns säkert flera modeller, men fyll gärna på listan i denna tråd.

Ni som har erfarenheter om olika mattor kan väl skriva här vart de olika är lämpliga, hållbarheten på dem osv. Ange gärna vad Ni har haft för kamhöjd och längd på dem samt hur stor skillnad det var mellan dem och mattorna Ni haft innan.
Cobra=allround
Ripsaw=ledmatta
Ripsaw lite=lättare ledmatta (single ply)
Sno X=hård paddelmatta för uppkörd led och påsksnö
Durasport=ingen aning
BRP=bombardier recriational products ;) har specat flera olika mattor
Challanger=paddelmatta med mjuka toppar som funkar bäst i lössnö och på mjuk led
Backcountry=ganska lik challanger något hårdare gummi, bra crossovermatta enligt mig

Vad är det du vill ha?
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Det är Challenger Trail 44mm som sitter original på bla backcountryn.
ÅF brukar beställa hem ett par sådana då det är många som sätter 44mm direkt.
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
426H skrev:
Vad är det du vill ha?
Jag måste ha en ny matta till min GT800, verkar gå att få dit upp till 38mm kammar utan allt för stora modifieringar.
Just nu funderar jag på mellan 38mm Ripsaw, 38mm Challanger eller 34mm Cobra.
Ripsawmattan verkar vara skitbra på led och värdelös(?) så fort det är ospårat.
Challangermattan verkar vara hygglig i lössnö och bra på led.
Cobramattan verkar bara finnas i 34mm, men verkar vara hygglig både på och utanför leden, har även ett ganska trevligt pris jämfört med de 2 andra.

Jag kör inte så mycket varje år, blir oftast ett par veckor runt påsk och detta i området runt Borgafjäll. Lederna brukar vara ganska mjuka, guppiga och slafsiga, och utanför leden halvtung blötsnö. Fördelningen led/utanför led ligger väl på ca 70/30 för min del.
Nästa påsk blir väl den sämsta på länge eftersom påsken ligger helgen innan 1:a maj, men 2012 och 2013 hamnar bättre.


38mm Ripsaw ligger sämst till i mina funderingar just nu.
Är en 38mm Challangermatta så mycket bättre än en 34mm Cobra att det är värt de extra 1255kr som prisskillnaden är?
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
har aldrig fattat grejen med ripsaw. satt ju sån orginal på crossfire 7 -06 okey att fästet på led var bra. men jag tyckte inte att backcounty 44 var sämre på någonting jämfört med ripsaw!
på led lika bra och bättre i många lägen och i lössnö är 44 backcounty skrämmande överlägsen!

cobra 38 mm som sitter på -09 crossfire är en rackarns fin matta också! överlägsen ripsaw (den verkar vara måttstocken) på allt utom möjligen stenhård led.
får väl också säga att cf1000 med orginal 38 cobra går bättre i snö än cf7 med backcounty 44. kanske en orättvis jämförelse eftersom det skiljer på mattlängd, effekt osv.
men värt att nämna.
fast då det har varit så fina snövintrar så är cobran utbytt mot arctics powerclaw 57 matta.
den har nästan magiskt flyt i lössnön och hugger i bra när snön är mera satt. mycket imponerad av den! helt okey fäste när det är hårt också. sämre än cobran men betydligt bättre än tex challenger.

ser väldigt få anledningar att ha lägre kamhöjd än 44 i sverige oavsett skotermodel. om man ni inte sysslar med speedruns eller liknande kanske...
 

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
ser väldigt få anledningar att ha lägre kamhöjd än 44 i sverige oavsett skotermodel. om man ni inte sysslar med speedruns eller liknande kanske...
En kamhöjd på 44mm kräver ju att man har en maskin som klarar denna kamhöjd, gissningsvis så är det bara 25-35% av maskinparken i sverige som klarar 44mm utan att bygga om kraftigt för att få plats.
 

mikemik

Medlem
9 apr 2008
48
0
1
Hej ska byta matta på min Pantera 1000cc 00 vad är vettigaste köpet 38 eller 44 kammar hörde att det gick att sätta dit en 41 istället för en 38 bred matta sant eller påhitt.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Har en "attac 20" som är en vändbar matta med böjda kammar.
Är sjukt grepp i hillclimb läge men i powder läge så spinner det nästan bara pga dom böjda kammarna.
Dock så håller ju inte kammarna inte alltför länge i hillclimb läge men eftersom att greppet är så sjukt bra! Så är det utan tvekan värt att köra på hillclimb läget.