Olja i kylarvattnet

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Jag tror att tidigare ägaren har råkat hälla i olja i kylarvattnet... dock inte säker.

Kommer blanda i CRC rengöringsmedel för kylare och varmköra för att sedan tömma ur. Kommer spola igenom systemet ett par gånger med.

Men något jag tänkte på: Vad kan annars göra så att jag får in olja i kylsystemet?
Har kontrollerat kompression och den håller ca 9-9,1 på varje cylinder så har svårt att tro det ska vara någon packning där eller liknande...

Enkla sätt annars att felsöka..?

Det är en Yamaha venture 99 (trippel redtop med ca 7-800mil på mätaren)
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Ingen koll på denna motor men ett tips från mig är att kolla upp vattenpumpen, är ett kännsligt ställe där mycket dumt kan hända.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Nu har jag inte kollat sprängskissen för yamman men de flesta motorer har oljepumpen på samma drivaxel som vattenpumpen. Läcker packboxen mellan vattenpump och oljepumpens axel så kan de ta in olja i vattensystemet!!!!.
Åtgärd renovera allt i packningsväg mellan pump och oljepump.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.164
148
63
Säfsen
På de modellerna av Yamaha är det faktiskt inte omöjligt för en sressad själ att hälla fel.
Min bästa vän lyckades med exakt det på sin SX VMax -97.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är du säker på att CRC kylarrengöringsmedel är avsett att lösa upp oljiga avlagringar? De flesta kylarrensmedel brukar vara sura blandningar som är bra på att lösa rost, pannsten mm, men de tar inte olja.

Ska man bli av med oljan är det bättre att använda t ex tvättmedel, handdiskmedel eller någon bra "miljöavfettning".

När du varmkör, så se till att även den "kalla" änden av kylaren blir ordentligt varm. Kör så nära kokning du vågar. Alla olje- och fettlösande medel blir som mest effektiva nära kokpunkten.
 

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Är du säker på att CRC kylarrengöringsmedel är avsett att lösa upp oljiga avlagringar? De flesta kylarrensmedel brukar vara sura blandningar som är bra på att lösa rost, pannsten mm, men de tar inte olja.

Ska man bli av med oljan är det bättre att använda t ex tvättmedel, handdiskmedel eller någon bra "miljöavfettning".

När du varmkör, så se till att även den "kalla" änden av kylaren blir ordentligt varm. Kör så nära kokning du vågar. Alla olje- och fettlösande medel blir som mest effektiva nära kokpunkten.
Tack för tipsen och råden, betyder mycket.
(Det står på flaskan att den är även för olja så får väl lita på det :) )
 

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Så där ja, har väl insett att hälla fel med oljan kan absolut ha skett. Men då känns det ändå inte som att oljan borde komma ifrån expansionskärlet och ut i kylsystemet... borde mer stanna i kärlet. Tänkte systemet nu och tycker man kan ana lite oljerester. Dvs borde vara tätningarna vid vattenpumpen.

Vilket jävla skit! :(

Spelar det någon roll om jag kör med detta fel?

Vem kan tänkas laga detta till schysst peng? (Ö-vik/Timrå/Sundsvall)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla på verkstadshandböcker, ritningar och sprängskisser för motorn hur tätningarna är gjorda vid vattenpumpaxeln. Rimligtvis borde det vara en tätning på oljesidan, en annan på vattensidan och så ett fritt utrymme med dräneringshål emellan så att oavsett vilken tätning som läcker, så kommer det som läcker igenom den att rinna ut och lägga sig på bukplasten.

Nivån i expansionskärlet varierar ju rätt mycket beroende på om motorn är varm eller kall, så om man har råkat hälla olja där och sedan kört och låtit maskinen kallna några gånger, är nog det mesta av oljan ute i kylsystemet därefter.
 

Hugge79

Medlem
15 feb 2016
24
0
1
Stockholm
Kolla på verkstadshandböcker, ritningar och sprängskisser för motorn hur tätningarna är gjorda vid vattenpumpaxeln. Rimligtvis borde det vara en tätning på oljesidan, en annan på vattensidan och så ett fritt utrymme med dräneringshål emellan så att oavsett vilken tätning som läcker, så kommer det som läcker igenom den att rinna ut och lägga sig på bukplasten.

Nivån i expansionskärlet varierar ju rätt mycket beroende på om motorn är varm eller kall, så om man har råkat hälla olja där och sedan kört och låtit maskinen kallna några gånger, är nog det mesta av oljan ute i kylsystemet därefter.
Jag har tyvärr inte kunskapen att kontrollera sprängskisserna :(
Så kunnig är jag ej.

Det jag kanske kan göra är att rengöra systemet och fylla i ny glykol och se om det kommer in mer olja?

Är det riskabelt att köra? (Mer än att den kan kyla dåligt)