Gick ut och bytte däck på släpet nyss och när jag kom in i garaget såg jag en oljefläck under skotern.
Det är en RMK Assult 2013 som har gått 130 mil.
Jag kan i princip noll och inget om motorer eller vad det här kan bero på, så jag behöver lite hjälp :ciao:
Fläcken är direkt under avgasutblåset. En bild upp mot avgasröret visar att oljan kommer därifrån.
En bild inne, runt avgasröret visar att det inte finns någon olja som har runnit ut, bara lite kladd runt slutröret, så oljan har kommit via avgassystemet.
En bild på botten av motorutrymmet, framför motorn visar att det har droppat ned olja.
En bild från andra sidan (variatorsidan) visar samma sak. Notera fjädern som håller avgassystemet till motorn.
Undersidan av avgassystemet vid första skarven, samma som syntes för förra bilden. Det har kommit ut olja i skarven och droppat ned.
Till historien hör att den alltid rykt ganska mycket men jag bara noterat det och inte funderat på om det ska eller inte vara så.
Jag har startat den med regelbundna intervall i sommar och visst har den rykt.
Nu när första snön kom så startade jag den, varmgick på tomgången och körde ett par varv runt huset.
Grejen då var att jag startade den och backade ut den på en gång, men på denna lilla stund så hann hela garaget bli helt rökfyllt och då menar jag ordentligt. Jag såg inte handen 50 cm framför mig så jag höll andan och trevade mig genom garaget för att hitta bakdörren och vädrade ut.
Den var inte svårstartad. Normalt på vintern när den körs var och varannan dag så startar den alltid på andra draget (aldrig första). Denna gång startade den på tredje, känns inget konstigt med det heller.
Vad kan detta bero på?
Kan det vara så här utan att det är något som är galet, att den tryckt in mer olja än den kan hantera och att det är så fett att det blir så här "på andra sidan"?
Känns inte riktigt OK så det måste kanske bli ett verkstadsbesök? :blink:
Det är en RMK Assult 2013 som har gått 130 mil.
Jag kan i princip noll och inget om motorer eller vad det här kan bero på, så jag behöver lite hjälp :ciao:
Fläcken är direkt under avgasutblåset. En bild upp mot avgasröret visar att oljan kommer därifrån.
En bild inne, runt avgasröret visar att det inte finns någon olja som har runnit ut, bara lite kladd runt slutröret, så oljan har kommit via avgassystemet.
En bild på botten av motorutrymmet, framför motorn visar att det har droppat ned olja.
En bild från andra sidan (variatorsidan) visar samma sak. Notera fjädern som håller avgassystemet till motorn.
Undersidan av avgassystemet vid första skarven, samma som syntes för förra bilden. Det har kommit ut olja i skarven och droppat ned.
Till historien hör att den alltid rykt ganska mycket men jag bara noterat det och inte funderat på om det ska eller inte vara så.
Jag har startat den med regelbundna intervall i sommar och visst har den rykt.
Nu när första snön kom så startade jag den, varmgick på tomgången och körde ett par varv runt huset.
Grejen då var att jag startade den och backade ut den på en gång, men på denna lilla stund så hann hela garaget bli helt rökfyllt och då menar jag ordentligt. Jag såg inte handen 50 cm framför mig så jag höll andan och trevade mig genom garaget för att hitta bakdörren och vädrade ut.
Den var inte svårstartad. Normalt på vintern när den körs var och varannan dag så startar den alltid på andra draget (aldrig första). Denna gång startade den på tredje, känns inget konstigt med det heller.
Vad kan detta bero på?
Kan det vara så här utan att det är något som är galet, att den tryckt in mer olja än den kan hantera och att det är så fett att det blir så här "på andra sidan"?
Känns inte riktigt OK så det måste kanske bli ett verkstadsbesök? :blink: