Verkar vara samma konstruktion som på Pz MultiP
Jag har oxå "drabbats" av detta och det värsta förutom att oljan rinner ut över luftfiltret så blir det ju söligt på en massa andra ställen oxå
Anordningen kallas positiv vevhusventilation, kom på alla bilar runt -70 talet, syftet är att förhindra övertryck i oljebehållaren samt sist men inte minst, återanvända det gasläckage som alltid upp går förbi kolvringarna, förhindra lukt av avgaser, ventilera bort varm oljerök mm
Min lösning, monterade en kikkran för ex. duschblandare på slangen från oljetanken, borrade ett litet hål i vredet där ett stadigt men mkt. tunnt snöre sattes via avledare , därefter upp till ett lättåtkomligt ställe ex vid startnyckeln
Kör jag tipp drar jag i snöret kranen stängs, ingen olja rinner ut. Får ju ta bort sidopanelen och återställa kranen när maskinen återfått normalläge men det är ju en baggis
Det bästa är sen jag monterade kranen för drygt ett år sedan är att jag lyckats hålla maskinen på rätt köl, hehe
På Multip är det klart sämre att tippa åt vänster med tanke på oljeutsläppet
Om intersse föreligger skulle jag kunna ta en bild i morgon