Olja till en RMK800 -01??

Jeppjo

Medlem
19 feb 2008
16
0
1
:hello: Tjenare alla skoter människor. Har lite frågor som ja undrar lite över och behöver lite tips och råd från kunnigt folk

Har precis köpt mej en RMK 800 -01:a och undrar lite vad man skall köra på för olja. Helsyntet eller delsyntet?

Vad finns det för bra prisvärda oljor??

Vad är VES? Har jag det på min kärra eller?
:hmmmm2:

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: Oljor??

Jag skulle köra på helsyntet, det finns ju olika bra oljor men fråga dig fram. Din 800 tvivlar jag på att den har VES.

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå

Personligen tycker jag Polaris VES-olja är bra valuta för pengarna, dessutom luktar den gott :)
Vill du ha mer ingående info i ämnet så gör en liten sökning på forumet, det finns många trådar med mycket bra info ang. detta!

deji

Välkänd medlem

ves är avgasportar och jag skulle gissa på att du har det på din skoter! har du det så ska du köra på helsyntetisk olja annars så kleggar avgasportarna igen fortare.
Jag kör på Valvoline olja från kalixmaskiner den kostar 240:- för 4 liter, det tycker jag är ett bra pris!

zlatan

Medlem
19 dec 2007
34
0
1
ö-vik

tror han har avgasportar tror polaris kom med dom på nästan alla skotrar från -00 så är nästan hel säker på att de finns på din!

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur

det kom inte förrän -02 på 700:an och det ligger ute rmk 800:eek:r från 2001 på blocket utan VES.

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi

Bästa oljan för pengarna är en 20 liters dunk med shell advance snowscooter oil. billig och suveränt bra fungerande. halvsyntet. kört det på min rmk 700 2001:a i alla år funkar skitbra, har kört den även i min rmk 700 2005 funkade lika bra där. något som du inte ska använda i din skoter är OK/Q8:as rackelolja. Kör för nuvarande på shell advanced helsyntet på min RMK 700 cfi 2007 verkar ju funka fint det men den har inte gått så långt på den. :)

570 kr dunken (20liter) för en shell halvsyntet. pris är lite beroende på vars du bor. :)

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna

Helsyntet i all ära, tänkte bara dela med mig av vad jag läst på andra forum.

Alla med en Liberty 800 motor borde känna till Indydan på Indy specialties, någon som borde anses som en auktoritet på polaris big block motorer.
Ifall man skickar in sitt vevhus på modifikation till honom lämnar han tre års vevaxelgaranti förutsatt att man INTE använder helsyntet i motorn utan vanlig, hederlig mineralolja. Visst, man får väl rengöra avgasportarna lite oftare men i alla fall.

Patrikbergman

Aktiv medlem
13 feb 2008
60
0
6
arvidsjaur

Bästa oljan för pengarna är en 20 liters dunk med shell advance snowscooter oil. billig och suveränt bra fungerande. halvsyntet. kört det på min rmk 700 2001:a i alla år funkar skitbra, har kört den även i min rmk 700 2005 funkade lika bra där. något som du inte ska använda i din skoter är OK/Q8:as rackelolja. Kör för nuvarande på shell advanced helsyntet på min RMK 700 cfi 2007 verkar ju funka fint det men den har inte gått så långt på den. :)

570 kr dunken (20liter) för en shell halvsyntet. pris är lite beroende på vars du bor. :)
vad äre för fel på ok:s olja? har hört att den funkar bra.. men men.:hmmmm:

Jeppjo

Medlem
19 feb 2008
16
0
1

Så man kan säga som så att har man VES så är det helsyntet som gäller och utan VES så halv/delsyntet eller??

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur

Polaris VES olja är inte bättre än någon annan helstyntetidsk olja, den enda skillnaden är priset.

R

Robin

Okq8as skoter TT har ju fått riktigt bra betyg i de flesta testerna, men man blir lite skeptisk till den när den är så tjock, sist (för nått år sedan) jag tankade i skoter TT kändes de som att hälla ner fil i behållaren.
Kan ju ha ändrats nu men det vet jag ingenting om eftersom jag inte kör på den.

Kör just nu på någon shell olja, väldigt dyr, 125kr/L, helt klart INTE värt pengarna.

Patrikbergman

Aktiv medlem
13 feb 2008
60
0
6
arvidsjaur

Okq8as skoter TT har ju fått riktigt bra betyg i de flesta testerna, men man blir lite skeptisk till den när den är så tjock, sist (för nått år sedan) jag tankade i skoter TT kändes de som att hälla ner fil i behållaren.
Kan ju ha ändrats nu men det vet jag ingenting om eftersom jag inte kör på den.

Kör just nu på någon shell olja, väldigt dyr, 125kr/L, helt klart INTE värt pengarna.
Själv kör jag på okq8s, och den har funkat kanon dessutom ryker den inte så mycket, bra pris också.

Jeppjo

Medlem
19 feb 2008
16
0
1
Är det ingen som har testat Snowpeoples (delsyntet) olja då?

Skulle den passa bra i min Rmk 800 -01:a??

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Förutsatt att du kör skotern riktigt varm innan du drar iväg spelar valet av olja ingen större roll. Helsyntet sägs för övrigt innehålla färre 'vårdande' ämnen än mineralolja.

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Du kan lugnt köra på delsyntet.
Förstår inte varför det ska vara sånt stort ramaskri på vilken olja man ska köra på.
Ta den som du tycker är vettigt pris på.
Motorn lär ju knappas bäcka igen för att du inte kör på helsyntet.
Sen om man nu har Ves så är det ju snabbt gjort att rengöra dom en extra gång..

Last edited:

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi

Inga direkt fel fungerar bra på äldre maskiner, tankar det dock inte i sprajt nya maskiner.. har gjort det en gång i en av mina maskiner .. checkade ventilerna efter det och de var inte de vackraste.. typ som trögflytande tjära såg det ut.. men men, vad gör man inte en söndag om man är kort på olja? (Ja jag hade kollat vesen två veckor innan och då var de fräscha, så fråga inte den frågan tack.) :)

Torco gör för övrigt också en bra hel/delsyntet olja.

Patrikbergman

Aktiv medlem
13 feb 2008
60
0
6
arvidsjaur

Inga direkt fel fungerar bra på äldre maskiner, tankar det dock inte i sprajt nya maskiner.. har gjort det en gång i en av mina maskiner .. checkade ventilerna efter det och de var inte de vackraste.. typ som trögflytande tjära såg det ut.. men men, vad gör man inte en söndag om man är kort på olja? (Ja jag hade kollat vesen två veckor innan och då var de fräscha, så fråga inte den frågan tack.) :)

Torco gör för övrigt också en bra hel/delsyntet olja.
haha:p det är klart, men nu har man en som är typ 18 år gammal;):beer::laugh:

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
39
Kiruna, Käymäjärvi

haha:p det är klart, men nu har man en som är typ 18 år gammal;):beer::laugh:
hehe.. jepp, ska hämta mig en likadan här i nästa vecka serru. 3500 kr ska jag få ge för aset. helt komplett. en rxl 650 1991 med 700 mil på mätaren (plus 1000 mil då givetvis)

såg fräsch men har fel på reläna slänger nog på gasare direkt. :D