Varför? Polaris VES olja skall väl vara anpassad för avgasportar och den är ju helsyntetisk. Vilken olja skall man köra på i så fall? Jag har en xc700 -02 och jag får rengöra mina portar 2-3 ggr/säsong och tar tacksamt emot förslag för att slippa rengöra så ofta.
/HN
Har hört nått om att polaris VES-olja inte var så bra, men har oxå hört att dom har en ny?!?!? som ska funka bättre om den finns eller är på gång vet jag dock inte...
Är i samma sits som dig, dem kletar igen ganska snabbt... Körde på polaris VES olja i början av säsongen. Tog isär i veckan och kikade.. igenkletat! Snackade lite med folk här och var och alla jag pratade med sa att Polaris VES oljan är kass! Har blivit rekomenderad Shell advanced Snowmobile olja.. vilket jag har fyllt i nu.. har dock inte hunnit köra nått än!
Jag kör också på den, fast jag har för mig att den heter Shell Advance Snowscooter, det kanske inte är samma olja?
Har kört med den både i mopeder, crossar, skotrar och farsans motorsågar och det funkar kanon. Helfin oljefilm på kolvar när man kollar, sotar sågott som ingenting och bara en nypning (i en gammal Puch med för litet kolvspel) på ca 5 år...
Hade samma problem på Vipern med Castrol TTS skoter eller vad den nu heter.
Blev också rekommenderad den där Shelloljan men har dock kört för lite än för att kolla resultatet.