Oljan ryker nåt hemskt!

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Förra vintern körde jag på Statoil Revolution Snowmobile. Den rök väldigt lite, men var ganska dyr.
I vinter har jag kört både Catrol helsyntet och en annan helsyntet. Lite rök, men dyra.

Förra veckan köpte jag en 10-litersdunk Statoil 2-TWay Snowmobile. Och perkele vad skotern har börjat ryka!

Ska det vara så här?

_____
(Det enda jag har gjort förutom att byta olja var att jag hade lös förgasarna och ställde in blandskruvarna enligt yamahas anvisningar. Jag har kollat oljepumpsvajern, och den verkar vara ok.)
_____

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Antingen ryker oljan ovanligt mycket eller så får den för mycket olja.
Har du hunnit köra tillräckligt långt för att räkna ut oljeförbrukningen?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har inte ändrat någonting utom att byta olja. Och nu täcker jag gården i ett stort blått rökmoln när jag åker iväg, jämfört med ingenting alls innan jag bytte olja.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Kör just nu på OK:s olja, Ryker nåt så förbannat vid kallstart. När motorn börjar bli varm slutar det.

Farsan kör med statoils olja i sin, ryker lika mycket där vid kallstart.

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
jag kör på statoils 'JÄTTE BLÅA' olja och den ryker..... mycket? men då blandar jag i tanken också.. men jag tycker inte den ryker mer eller mindre än nån annan olja jag kört på.. Det är då ingen fara med att den ryker, det är bara ett tecken på att den är vid liv :)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kör just nu på OK:s olja, Ryker nåt så förbannat vid kallstart. När motorn börjar bli varm slutar det.

Farsan kör med statoils olja i sin, ryker lika mycket där vid kallstart.

Ja det är just vid kallstart för mig med. Det blir ett stort blått jättemoln. Sjukt störande, och inte är det nyttigt för barnen heller. :sad2:

Måste banne mig byta olja, det här går ju inte.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Ja det är just vid kallstart för mig med. Det blir ett stort blått jättemoln. Sjukt störande, och inte är det nyttigt för barnen heller. :sad2:

Måste banne mig byta olja, det här går ju inte.
Mitt moln är mer åt det gråa hållet. Ändå sjukt störande när man har ett stort moln runt skotern och inte ser ett smack.
Just under varmkörning luktar det inte särskilt gott heller. Sen har jag inget problem med att det luktar ;)

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
är det LowSmoke oljan du använder? jag hade den i 440in jag hade tidigare och att kalla den oljan lowsmoke måste vara det här millenniets största bluff, ryker mer än nån olja jag någonsin använt...och sen luktar den lite åt rutten fisk hållet :s
Nu kör jag på OK RSextreme och den ryker väldigt lite då motorn är varm, och inte så jätte mycket vid kall starter. Men den kostar ju lite(om man inte är jag och får den gratis^^)

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nej, inte LowSmoke, utan den som heter 2-TWay Snowmobile.

Har aldrig varit med om sån j-a rök, måste byta olja pronto. Synd, för det var bra pris på den.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Det är ju ett bevis på att den smörjer iallafall :)

Jag körde mopeden på Nynäs tvåtaktsolja från 70talet när jag inte hade annat. Där snackar vi rök :hello:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Grejen är ju den att helsyntet borde smörja minst lika bra, men verkar ryka betydligt mindre.

Åå, lite grinig blir man, nu åker jag på en 1000-kronors oljedunk...