Om oljan är märkt SAE 10W-40 så är den tänkt som motorolja (för fyrtaktsmotorer), inte som växellådsolja. Men i praktiken fungerar den säkert utmärkt ändå. Det vanliga i kedjehus/växellåda på skotrar är annars att använda en bilväxellådsolja, viskositeten (SAE-klassen, t ex 80W-90) är inte så kritisk men det är lämpligt att den har kvalitetsmärkningen GL4 (alltså en hypoidolja med måttliga hypoidegenskaper). GL4/5 fungerar också bra, troligen även GL1 (vilket är en ren mineralolja utan hypoidtillsatser). Se dock upp med oljor som bara är märkta GL5 , de kan angripa kopparlegeringar (t ex glidlagerbussningar av mässing).
Beträffande hur mycket kylsystemet rymmer så är det sällan uppgifterna i verkstadshandböcker mm stämmer exakt. Räkna med att det går i några liter, kanske 3-4 liter. Om du inte vet vilken glykolkvalitet (longlife eller vanlig, propylen eller etylen osv) som har använts i skotern förut, så är det lämpligt att du först fyller och luftar systemet med bara vatten och kör med det någon timme för att skölja ur det ordentligt. Byt sedan vatten ett par gånger tills det du tappar ur ser rent ut och inte luktar eller smakar glykol, därefter kan du göra en fyllning med ny glykol/vattenblandning.