Olje inblandning på nyare 440'or utan oil injection ?

• Trådskapare Ej medlem/Inloggad
  • Startdatum
E

Ej medlem/Inloggad

Var ut i dag och körde märkte att efter den blivit varm så började den bluddra vid låga varv men på höga gick det som den skulle.. hadde inte detta problem när jag köppt skotern (det fanns bensin kvar i tanken som jag körde på och då gick den som den skulle) det står 4% på huven jag tyckte att det lät mycket så jag körde på 3,5% men jag har hört att man ska ha mycket mindre! ner mot 2-2,5 skotern i tala är en lynx racning 440 -04 tacksam för svar!

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
där finns det väl sepparat olje tank pluss att på dom nya lynxarna ska det blandas i liten extra i bensin tanken oxå. tror jag i alla fall.

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
37
jgi
Ej medlem/Inloggad skrev:
Var ut i dag och körde märkte att efter den blivit varm så började den bluddra vid låga varv men på höga gick det som den skulle.. hadde inte detta problem när jag köppt skotern (det fanns bensin kvar i tanken som jag körde på och då gick den som den skulle) det står 4% på huven jag tyckte att det lät mycket så jag körde på 3,5% men jag har hört att man ska ha mycket mindre! ner mot 2-2,5 skotern i tala är en lynx racning 440 -04 tacksam för svar!
440is är jävligt känsliga och måste bestyckas om ofta.var det varmt ute när du var och körde? jag gissar på att du har för stora lågfartsmunstycken för den temperaturen som det var då. jag har en rev 440 och kör på ca 3.3% olja(1.2liter på 40 liter?) mindre ska man nog inte ha

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tänk efter....

:) Hej !

Enligt mig så är ni helt ute och cyklar...

En 440 av dags dato är ganska "hårt trimmad" ( med skotermått mätt ) ifrån fabrik, bla. genom snävare tolleranser osv osv.
Därav rekomendationen om hög oljeinblandning.

Regel Nr. 1 : då man har en hårt trimmad 2-taktare är att ALDRIG tumma på kvalitén på oljan..... Det kan bli väldigt dyrköpt om man tänker att man sparar några kronor på oljan genom att välja en sämre olja.

Ändå är det en bra bit kvar till skotermotrer tar ut lika många Hk/CC som tex Crossmotorcyklar och tävlings Road Racing hojar...

440 cc Skoter motor --> ca 105 Hk = 0,24 Hk / CC --> detta ger en Liter effekt av ca 240 Hk
500 cc RR hoj --> ca 235 Hk = 0,47 /CC --> Detta ger en Liter effekt av ca 470 Hk

Som ni ser så är det långt kvar till samma trimmnings grad osv osv...

Enligt flera oljefabrikanter så kan man blanda deras bästa 2-takts oljor ända ner till 1 % :eek: inblandning i bensinen !!

OBS !! Helsyntet olja !!

Det viktiga är att man följer oljefabrikantens anvisningar till punkt och pricka !

När tex en skoterfabrikant stämplar in i tanklocket att man skall blanda i tex 3,5 % 2-takts olja så har de räknat med sämsta tänkbara kvalité på oljan.... detta för att skydda sig själva.

- - -

* I en Förgasare / EFI så vill man helst ha en så finfördelad "DIMMA" av bensinen som möjligt för att få en så effektiv förbränning som möjligt = EFFEKT !

Jämför gärna med utvecklingen av Diesel motorer de sista åren...
HDI / TDI --> Bättre insprutare med allt högre insprutningstryck ger EFFEKT !

- - -

Det finns även andra nackdelar med höga olje inblandningar i bensinen.

Lite att tänka på...

Desto lägre temperatur på bensinen desto sämmre "Dimmbildning"
( svårare att få till en BRA dimmbildning ) = Snöskotrar används i Kyla !

När sen 2-t olja skall blandas in i bensinen så gör oljan i sig själv att det blir ännu svårare att få till en bra "Dimma"
2-t oljan sänker så att säga Dimmbildningsvilligheten !! :p

Varför tex finns TM/TMX ( Flatslide ) istället för VM förgasare --> Jo bla. därför att man får till en bättre Dimmbildning vilket leder till bla. bättre gassvar etc !

- - -

Självklart skall man dock inte sätta svindyr helsyntet olja i sin gamla 12 Hk ELAN ifrån 1975 ! :D

Mao. Olja kvalité/sort efter motortyp !

_____________________________________________________________________________________

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
37
jgi
det är klart att vissa oljor är bättre och kan blandas magrare och det är upp till var och en hur magert man vill blanda själv vill jag vara på den säkra sidan. men är ganska säker på att det är förgasar bestyckning som är fel i det här fallet. det behöver bara skilja 10 grader från att min 440 går bra till att den går fett som fan, och man borde tänka på att det blir endel bestyckande när man köper en 440. Men det är förbannat roliga skotrar

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Daque skrev:
Jag har en REV-440 och kör på ca 3.3% olja (1.2liter på 40 liter )
mindre ska man nog inte ha.
OM du har en bra olja så blandar du på tok för mycket enligt mig !

Skotern går bara sämre och det blir väldigt dyrt och mycket rök ;) osv. osv.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Daque skrev:
Jag är ganska säker på att det är förgasar bestyckning som är fel i det här fallet.
Det behöver bara skilja 10 grader från att min 440 går bra till att den går fett som fan.
och man borde tänka på att det blir endel bestyckande när man köper en 440.
Men det är förbannat roliga skotrar
Javisst är det Munstycksbestyckningen som är fel på i detta fallet !

Daque

Aktiv medlem
24 apr 2005
82
0
6
37
jgi
2stroke skrev:
OM du har en bra olja så blandar du på tok för mycket enligt mig !

Skotern går bara sämre och det blir väldigt dyrt och mycket rök ;) osv. osv.
tycker det funkar bra med 3%(räknade fel när jag skrev 3.3%) skoter går fint och rycker inte alls mycket men dyrt blir det, Har alltid blivit rekommenderad att blanda i minst 3% olja, kanske ska ta och titta upp det lite bättre.

Hmm någon som vet vad en skoter med separat olje tank tar i olja? på ett ungefär? har tillverkarna sattit en fet oljeblanding där också?

Last edited:
E

Ej medlem/Inloggad

Det var samma temperatur ute båda gångerna (-13 och -11). kör på castrol olja som går på runt 100:- litern. kan jag gå ner på 3% utan fara?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Mera OLJA....

Ej medlem/Inloggad skrev:
1. Det var samma temperatur ute båda gångerna (-13 och -11).
2. Kör på Castrol olja som går på runt 100:- litern.
3. Kan jag gå ner på 3% utan fara ?
1. Må vara men då kanske du hade kört en massa Powder så att luftfiltret var fullt med snö, det ger samma fenomen som att köra med chocken.

2. He he he...
Castrol tillverkar minst 10 olika 2-T oljor,
Frågan är vilken sorts Castrol olja du har... Inte vad den kostar...
Således vad heter din Castrol olja ?

3. Du kan få det exacta svaret senare när jag läst svaret på 2'an....
men troligtvis så är svaret JA

*ler* ;)

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Oljeblandning

Har en Polaris 500 -93 drar mellan 1-2 % procent olja snitt sist jag kollade
1.6% på tre tankar har gått 1890 mil och går på orginalkolvar och lager.
Kör på Mobil 1 helsyntet.

E

Ej medlem/Inloggad

körde på 3% i dag och den gick fin fint.. var troligtvis för mycket olja.. tack för svaren! mvh peter