Oljeblandning till Rotax 643

Skogshugg

Ny medlem
8 jan 2016
2
0
1
Hej
Jag har köpt en gammal Ski-doo Formula Mach1 och vad jag kan läsa mig till så sitter det en Rotax 643 i den. Tidigare ägare blandade olja direkt i bensinen efter att pumpen hade lagt av. Problemet är att jag inte vet vilken blandning det ska vara.
Är det så att oljan från pumpen även ska smörja något annat eller är det bara att blanda i bensinen och köra.

Hälsningar Anders
 

d0ggelito

Medlem
7 okt 2015
8
0
1
2% :)

Och rätta mig om jag har fel men tanken med separat oljetank är väl att han ska dosera mindre olja vid mindre gas och mer olja vid mer gas.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det stämmer bra, med separatsmörjning får motorn förhållandevis mer olja vid t ex fullgas och motorbromsning men mindre olja vid körning på delgas än då man blandar olja i bränslet. Motorn får alltså bättre smörjning då det verkligen behövs men i det långa loppet spar man ändå olja.

Det finns en del skotermotorer där vissa delar inte får tillräcklig smörjning via bränslet utan där man måste ha separatsmörjningen i fungerande skick, t ex vissa slidmatade Rotaxmotorer (nu vet jag inte om 643 är en sådan), och Kawasakimotorerna som satt i John Deere en gång i tiden (de har en särskild oljeledning från pumpen till mittersta ramlagret).

För min del tycker jag rent allmänt att om en motor har separatsmörjning från fabrik, så är det mycket värt att se till att den är i fungerande skick.

2% olja i bensinen är ett bra riktvärde för de flesta moderna tvåtaktsoljor och "normala" motorer, mer olja kan man möjligen behöva blanda i om det rör sig om mycket hårt trimmade motorer eller första timmarnas inkörning efter t ex byte av kolvar. Riktigt gamla tvåtaktsmotorer med glidlagrad vevaxel (typ utombordare från 50-talet) kräver också mer olja.