oljebyte diamonddrive

Morén

Medlem
8 feb 2011
36
0
1
Skellefteå
Tänkte byta oljan i dd-n på min f7-06. Jag har läst att tapp/påfyllningspluggen ska sitta i bandtunneln med 11mm skalle men hittar den inte. Har då läst att man ska tappa ut oljan där och sedan lägga skotern på vänster sida och fylla 90ml. Men kan någon beskriva mer exat var pluggen är?

Däremot verkar det ju sitta en plugg bakanför sekundären men om man tappar ur oljan där måste man ju lägga skotern på höger sida för att fylla? För i instruktionsboken står det också att man ska lägga skotern på vänster sida för att fylla men sekundären sitter ju på vänster så för att fylla måste den ju ligga åt höger? Eller är det en annan plugg?

Hoppas någon förstår min fråga.:wacko:

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
ja det är bakom sekundären som diamond driven sitter. ta gärna loss kåpan å spola rent med bromrengöring å torka bort, kan ofta vara lite metalspån där.

Morén

Medlem
8 feb 2011
36
0
1
Skellefteå
Okej, så man tappar alltså oljan i den pluggen och lägger skotern på höger sida och fyller på igen om jag förstår det rätt?:)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag tar lös kåpan och kollar allt samt rengör, lägger den sen på höger sida och fyller på som du skriver. Tar inte lång tid och du får samtidigt DD:n rengjord.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
om du köpt på dig den exakta mängden kan du luta skotern åt höger när du rengjort klart å fylla. annars finns det en nivåskruv också som man kan skruva ut så att man ser att man får rätt nivå.

MEN ska du ta loss kåpan och vill ha skotern körklar fort se till att ha en extra diamond drive packning i lager då den med stor sannolikhet kommer gå sönder så du tar loss kåpan. dom e dyr hos arctic dock, typ 300+ kr