Oljebyte FX Nytro med oljesug

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Tänkte göra ett oljebyte på FX Nytro med oljesug istället för att öppna bottenpluggarna. Då det är torrsump förmodar jag man får ut den mesta oljan genom att suga i påfyllningshålet. Kanske ska jag luta den åt sidan också en stund så det sista rinner ner i torrsumpen.

Har ni testat detta?

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
är ungefär lika på Nytro, fördelen med sug är väl att du slipper riskera att dra gängpaj på botten-pluggen. Kör själv alltid med momentnyckel på den. Men jag brukar passa på att byta olje-fiter samtidigt så då ligger man redan under skotern.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
10 Nm på motorn och 16 Nm på oljetanken på -08 Nytro, inte så mycket som sagt. Om jag kommer ihåg rätt så var det högre moment på polarens Apex.

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Min tanke med oljesug är också att det ska vara tätt vid oljepluggarna, Nytron har två pluggar enligt servicemanualen, en under motorn och en under oljetanken eller heter det torrsumpen kanske? Enligt Yamaha ska båda kopparbrickorna bytas vid oljebyte, jag vill inte riskera läckage och ska inte byta filter denna gång och då bör oljesugning vara ett alternativ.

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Håller med, borde funka fint. Jag körde med samma koppar-packningar vid mitt byte och det enda olje-läckaget jag har är när man rullat skoter. Fyller luftburken med 1/2 liter om man inte är snabb och stänger av den :-(

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Håller med, borde funka fint. Jag körde med samma koppar-packningar vid mitt byte och det enda olje-läckaget jag har är när man rullat skoter. Fyller luftburken med 1/2 liter om man inte är snabb och stänger av den :-(
Av just den anledningen satte jag dit en dödare med snöre:)