Oljebyte i kedjehus

Banhatt

Medlem
26 mar 2010
20
0
1
Hej på er!
Oljefrågor på en gammhärk.

Vad är det smartaste sättet att byta olja i kedjehuset på en ET 340 från 87? Finns det en avtappningsplugg på undersidan? Var sitter nivåskruven?

När jag kör den varm är tändstiften vita vilket, om jag förstått det rätt, säger att den behöver fetare blandning. Kan jag justera oljeflödet eller är det helt enkelt så att pumpen är paj?

Något annat jag ska tänka på om skåtern ska hålla ett tag?

Tack i förväg för svar!
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Om stiften blir vita så får den nog för lite bränsle. Kanske någon tidigare ägare bestyckat ner den (förgasaren). Kanske körde den på högre höjd.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
oljepluggen sitter nog på sidan av huset inne i baljan. Mest troligt finns en nivåplugg i närheten.
 

Banhatt

Medlem
26 mar 2010
20
0
1
Tack för svaren!
Jag hittade ingen plugg och jag tror faktiskt inte att det finns någon på modellen (!) Satte en påse runt kåpan och skruvade loss den, gick hur smidigt som helst. Nivåskruven satt mot vänster fotsteg.

Vad jag vet så har skotern gått i mina hemtrakter de sista tio åren så jag tror inte att det är munstyckena. Kan det inte bara vara att den får för lite olja?
 

Banhatt

Medlem
26 mar 2010
20
0
1
Om man bestämmer sig för att börja blanda olja i tanken, måste man koppla ur pumpen? Räcker det inte bara med att köra oljetanken tom? Kruxet blir kanske att den tar in luft den vägen men då är det väl bara att täppa till utloppet till tanken. Är det tok-dumt att göra så?