Oljebyte växelhus på lynx cobra -92

kicken_nr1

Medlem
17 jan 2010
12
0
1
Säter, Indal
Tänkte byta olja i växelhuset på min Lynx Cobra -92 så jag tänkte höra om det sitter nån tappplugg på den eller? Detta är min första skoter kan jag säga sä jag är helt päron när det gäller skruva med skotrar.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det finns ingen avtappningsplugg i det kedjehuset. Ta lös locket, det sitter med 5-6 skruvar runt om. Mellan den o kedjehuset finns en gummipackning. Var försiktig med den.

Men innan du börjar så se till att rensa avrinningshålet i bukbaljan, o ställ en bytta under den på golvet för gammeloljan som rinner ut.

Nu kan du ju passa på att se efter kedjans skick. Rengör botten p kedjehuset från avlagringar o spån. Sätt tebax locket, men dra åt försiktigt växelvis runtom. Fyll på 3 deciliter växellådsolja helsyntet 75w-90 GL5.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hallå nu såg jag i din andra tråd att du nämner växlar? Är det växellåda me fram o back på din? Är den en touring med sån låda så tror jag det finns en avtappningsplugg.

kicken_nr1

Medlem
17 jan 2010
12
0
1
Säter, Indal
Ja de är fram å back på den. Jag tittade på en sprängskiss å tykte mig se nått som såg ut som en plugg men har inte tittat än. Ska försöka få in den i garaget för jag måste lyfta toppen på de oxå å kolla toppackningen.