Oljeförbrukning på en 98 zrt 600?

axelkarlsson

Medlem
7 mar 2012
22
0
1
Jag tror min zrt 600 tar lite mycket olja. Efter lite drygt 8 mils körning så har det dragit lite mindre än en halv oljetank. Låter detta kosntigt? Är inte riktigt säker men tror att den tar lite för mycket olja. Någon som vet vad oljeförbrukningen bör ligga på osv? Tacksam för svar!

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hur mycket soppa hade den dragit under tiden?

Tänk även på att oljetanken inte är lika formad hela vägen...
Minns inte hur de ser ut på de där men på en del så är oljetanken smal upptill och ungefär ner på halva så blir den tjockare.
Alltså ser det ut som att den dragit mycket från början å sen sjunker nivån långsammare.

För att jämföra så kan du ju tanka fullt, både olja och soppa.
Sen kör du och nästa gång du tankar fyller du även olja å håller koll på hur mycket soppa å olja som du får i.

Mvh Erland

axelkarlsson

Medlem
7 mar 2012
22
0
1
Hur mycket soppa hade den dragit under tiden?

Tänk även på att oljetanken inte är lika formad hela vägen...
Minns inte hur de ser ut på de där men på en del så är oljetanken smal upptill och ungefär ner på halva så blir den tjockare.
Alltså ser det ut som att den dragit mycket från början å sen sjunker nivån långsammare.

För att jämföra så kan du ju tanka fullt, både olja och soppa.
Sen kör du och nästa gång du tankar fyller du även olja å håller koll på hur mycket soppa å olja som du får i.

Mvh Erland
Körde väl upp ca 30 liter. På min smalnar oljetanken nedtill så det stämmer nog att det såg ut att vara mer än vad det var. Den har inte riktigt gått som den ska på senaste tiden. Skruva på en styrhöjare och gaswireförlängare och då blev gaswiren för sträckt så jag fick försöka ställa in förgasarna lite. Fick den att gå ganska bra på tomgång men har märkt att den inte riktigt går bra. Den bluddrar lite när man smyggasar och man känner att den inte vill iväg från början. Tips ??

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Om tanken smalnar nertill och halva höjden försvann på 8 mil så får den garanterat för mycket olja(kan ju ha missförstått dig dock).

Hur ställde du om förgasarna?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
865
113
Kramfors
Den ska dra minst 2% av soppamängden då håller den bra. Drar den 2,5% så fortsätt köra på det för då håller den ännu bättre. Vid 3% kan du skruva tillbaka den en aning.

30L soppa ska dra minst 6 dl olja med andra ord.

Bluddret från början kan du skruva bort med luftblandskruvarna.