oljeförbrukning

skogan

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Jag undrar om det är någon som vet hur man justerar oljeförbrukningen till en wildcat 700 93.Den drar på tok för mycket

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
oljeförbrukningen / smörjningen styrs av en oljepump ... det går så vitt jag vet att ställa in denna så den sprutar in mindre olja men jag själv taar det säkra före det osäkra och blandar i tanken. 2.5% är helt perfekt :)

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
På pumpen finns det markeringar, en övre och en nedre. På momentarmen på pumpen finns en pil-liknande markering, dessa ska stämma överens, så att pilen står på den nedre då man inte ger någon gas, men lyfter direkt när man tar på gasen.

Är den inställd så, och fortfarande tar mycke olja, då får du leva med det.

Mvh
Hans L

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Jag har varit med om att en gammal John Deere (Kawasaki TC440 motor, oljepumpen tillverkad av Mikuni) började dra extremt mycket olja (ca 1 l olja på 10 l bensin) sedan oljepumpen hade varit isärplockad och oljeslangarna bytta.
Där sitter det backventiler med rätt starka returfjädrar i oljemunstyckena vid insugningsportarna. Med den konstruktionen har jag en känsla av att oljeflödet blir rätt beroende av hur styva slangarna är. Om slangarna är mjuka så kommer ju en del av den olja pumpen ger på ett pumpslag att gå åt till att spänna ut slangarna, den oljan går sedan tillbaka in i pumpcylindern vid nästa insugningsslag (det finns inga backventiler vid pumpen). Originalslangarna var ganska tunna och mjuka gummislangar.

Sen finns det ju en uppsjö av olika märkningar på reglerarmen till oljepumpar.
Det vanligaste är två märken som ska stå mitt för varandra vid fullgas, men som plymouth_man säger så finns det en del fall där märkena ska stå mitt för varandra vid tomgång också. Och på JD finns det inga märken alls utan enligt uppgift ska wiren helt enkelt justeras så att armen på pumpen står i ändläge på tomgång men börjar röra sig så fort man gasar. Wiren får alltså inte vara slak. Säkrast att försöka få tag i en verkstadshandbok och kolla vad som står där.

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Har för mig att dom ska vara lika på fullgas.
mvh: Bosse.......