Oljeläckage(?) m8 -11

Ishido

Ny medlem
22 mar 2010
4
0
1
Upptäckte tidigare en oljefläck mitt under motorn, tog bort luftburken och såg detta
Var som en sjö av olja där inne, såg ut att ha runnit ned efter kanten. Hoppas på att det "ska" vara så, någon bieffekt av något. Eller är det något jag bör lämna in den för? Kan tillägga att detta är min första skoter så jag har ingen vidare koll på hur grejer fungerar.

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
på min -10 så är då påfyllningshålet på oljebehållaren ovalt så de läker lite om man lägger ner den på sidan, ganska vanligt på dom flesta skotrar tror ja

Alexander.A

Välkänd medlem
31 okt 2012
200
0
16
luleå
motorn fetar, min crossfire 7 hade också i tratten så där typ dock inte så det rann ut till pölar. kolla stiften får du se att dom är kolsvarta med ganska rejält klegg/sot på. vet inte riktigt hur man får bort det då jag har tändkil,bmp rör, munstycke i slangen m.m och då vart de inge gegga där. någon annan vet säkert vilken av grejerna som hjälper..
kolla så din oljepump står rätt och liknande också, för allt sånt har jag kollat justerat också

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Sådär har det sett ut på nån utav mina skotrar också efter att den stått ett tag.
Står den länge med mycket olja i oljebehållaren kan det rinna igenom olja och då kommer det ut där.

Vad jag förstått så finns det inga ventiler i oljepumpen så blir det varmt över sommaren å oljan bli lättflytande så kan de nog rinna igenom å komma ut i oljemunstyckena.

Detta är bara vad jag tror.

Ishido

Ny medlem
22 mar 2010
4
0
1

Tog ett bättre kort nu, Thullen förklaring verkade mest logiskt, för en lekman iaf :)