Oljeläckage på Lynx Enduro -97

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Hej

Har precis skaffat mig en Lynx Enduro 500 -97 som läcker olja om man fyller över flottören i oljebehållaren... Vad kan detta bero på? Jag har inte kollat så mycket än utan jag tänkte höra ifall det var något som någon annan råkat ut för innan jag börjar riva :)

N

N_w

Plastbiten som sticker upp i dunken, den är trätt på genom en gummi tätning som kan läka, det gör den förövrigt på min -01:a lätt att byta, men du ska tänk på att högst upp i ''oljestickan'' om jag får kalla den det, sitter en plastpigg som låser flotören så att flotören inte stigger i väg. Den hullingen kan lätt gå av om den hakas i dunken när du ska ta ut den. För att byta tätningen, tätningen går på ca 70kr

bella.h

Medlem
22 apr 2010
8
0
1
Sundsvall
har själv en lynx enduro 500 '97. och har aldrig haft några sån problem på den. det jag haft problem med är iaf expantionsburken och temperarturmätarn. men annars går min superfint.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Tack för tipset om tätningen, jag ska kolla på det nu medans det är sommar och ändå för varmt att vara utomhus... Bättre att vara i garaget och skruva :)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
När skotern är av så läcker det inte även om jag fyller fullt.

Så med full oljetank och avstängd skoter tätt.
Med skoter igång så läcker det ut någonstans till en nivå strax över flotören.

Ungefär där sitter en slanganslutning som försvinner ner bakom motorn,vart går den?

Någon som har något tips.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det var läckage vid gummibussningen på mittersta slangen, när man vickade på den så fuktade det. Troligast läcker det rätt bra där när man kör och allt vibrerar.

Fördelen med att serva skotern så här års är att alla delar man behöver faktiskt finns på hyllan hos återförsäljarna. Problemet på vintern brukar vara att allt är restat mitt i vintern när man verkligen behöver det dör att köra.