Oljeläckage - x-trim 550

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Noterade när jag kollade till skotern på sommarförvaringen att den börjat läcka olja på högersida (kedjehussidan) vilket inte var i vintras. Kan inte se var det läcker ifrån så tänkte kolla om det är något känt ställe som brukar börja läcka på dem? Tycker det kommer ganska mycket, blir en pöl under skotern.

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Trodde det var underförstått att jag såklart öppnat sidokåpan och titta men får väl förtydliga lite mera då.

Det gäller en x-trim 550 -10. Kan inte lista ut var de runnit ifrån, baljan på den sidan är nerkladdad. Det var även olja undertill på ljuddämparen vilket jag tyckte var märkligt hur det kommit dit. Hade min misstankar om kedjespännaren men tyckte inte den var märkbart kladdig på den skruven. Inte heller i botten på kedjehuset kunde jag känna att det runnit olja.

Så om någon känner till ett vanligt ställe som brukar börja läcka på modellen så vore det kanon.

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
är nog från oljetanken det läker från nån slang . eller olje pumpen , om du har otur så kan ena vevaxel tätningen farit, gå igenom alla slangar å leta reda på läkaget, man kan också rengöra lite lätt runt motorn å där du ser det läkt lite så blir det lättare å se varifrån det kmr

Erskeperske

Välkänd medlem
9 jan 2012
598
2
18
Färila
titta på hur påfyllningshålet till oljetanken ser ut, på min maskin (Xrs 07a) så har hålet blivit lite ovalt så när man burkar å grejer så läker oljan ut där å rinner ut brevid kedjehuset, kanske kan va samma problem på din =)

Mvh Erik

ivanhoe

Aktiv medlem
5 feb 2011
92
0
6
Får väl plocka ner och försöka se bättre. Fick tips också om en oljeslang som sitter i närheten av avgasröret som brukar kunna brännas av.

Har inte burkat nått när den stått på sommarförvaringen ;)

Tack för bra tips!