Oljepriset

426h

Välkänd medlem
19 dec 2011
343
5
18
Tioårslägsta idag och ner 70% från toppen. Hur lågt kan det falla? När kostar soppan under 10 kr? :bigsmile:
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.174
150
63
Säfsen
Du har glömt finansministern.... Och hon har glömt sina vallöften gällande beskattning av bränsle, så hon höjer skatten i samma takt som bensinpriset sänks.
-Det är ju så lågt pris på bensin så vi MÅSTE höja skatten för att förhindra att svenska folket väljer bilen framför kollektivtrafik: säger hon.
Kul för dem som har regelbunden kollektivtrafik. Där jag bor funkar inte jobbpendling.

Frågan är sedan om hon kommer att sänka skatten igen när araberna fått lite ordning i sin stora sandlåda och oljepriset sticker iväg uppåt igen? Jag tvivlar…
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Du har glömt finansministern.... Och hon har glömt sina vallöften gällande beskattning av bränsle, så hon höjer skatten i samma takt som bensinpriset sänks.
-Det är ju så lågt pris på bensin så vi MÅSTE höja skatten för att förhindra att svenska folket väljer bilen framför kollektivtrafik: säger hon.
Kul för dem som har regelbunden kollektivtrafik. Där jag bor funkar inte jobbpendling.

Frågan är sedan om hon kommer att sänka skatten igen när araberna fått lite ordning i sin stora sandlåda och oljepriset sticker iväg uppåt igen? Jag tvivlar…
Bara detta citat från maggan får mig att aldrig någonsin lägga min röst på sossarna..

Sen finns det såklart 100 andra skäl också
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om jag räknar rätt så kostar råoljan idag ungefär 1,75 kr/l . Det mesta vi betalar för bensinen är, förutom skatter, kostnader för raffinering, distribution och oljebolagens (för att inte säga kartellernas) vinster. Så även om oljepriset skulle sjunka till 0 blir det inte så mycket billigare att tanka.

Man bör komma ihåg att det är mycket dyrare att göra bra bensin av råolja idag än för 30-40 år sedan.
Dels är ju den råolja som var enklast och bäst att raffinera till bensin redan slut, så det är sämre kvaliteter som kräver mer komplicerade processer i raffinaderierna som pumpas upp nu. Och dels ställs det högre krav på bensinen numera - den ska ha högt oktantal utan att behöva blytillsats, måste vara fri från svavel och andra otrevligheter, även om den inte är oljeblandad måste den ha tillräckligt bra smörjande egenskaper för att bränslepumpar, spridare mm på insprutningsmotorer inte ska skära ihop. Osv osv.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nu handlade ju den här tråden om hur bensinpriset kan förväntas påverkas av oljepriset. Skatter och avgifter är en helt annan sak. Personligen tror jag att kartellbildningar och dåligt fungerande konkurrens också har ett avgörande inflytande, det är ju välkänt att priserna stiger omedelbart när oljepriset eller någon skatt höjs, men de sjunker inte alls lika snabbt när något händer som borde minska oljebolagens omkostnader.
Jag gissar för min del att oljepriset kommer att ligga kvar på en låg nivå så länge de ekonomiska stormakterna i världen anser det nödvändigt för att förstöra affärerna för t ex IS och Putin, men när det behovet inte längre föreligger lär nog OPEC dra igen kranarna så att priset stiger igen.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Oljemarknaden är helt sjukt komplex, och inte speciellt enkel att dra slutsatser från vad kvällstidningarna rapporterar...
Här är ett tips om någon är sugen att fördjupa sig i ämnet under kvällarna av julförberedelser!


 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
http://www.sysla.no/2015/12/10/oljeenergi/thina-saltvedt-saudi-arabia-er-sterkt-presset_70664/

Av någon anledning syns länken innan jag postar inlägget, men försvinner när man trycker på "spara"?
Tina, hon har koll hon.
Jag upplever själv att hela branschen är vänd helt på huvudet sen ett år tillbaka. Och tyvärr har tecknen funnits där länge, men investerarna verkar ha haft på sig ölbriller och bara öst på.

Dock kom jag iland igår från bassängen, så någon fördjupning blir det inte närmaste dagarna. :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hela branschen har väl saknat verklighetsuppfattning helt sedan -09 ungefär, då budgeterad kostnad för ett projekt snarare betraktas som startbidrag, och sedan när projektet väl är igång finns det inga begränsningar öht...och sista året har det slagit om till det motsatta, nu tar dom inga kostnader hur ekonomiskt smart det än är.
Kan uppleva en viss frustration, men det är bara att gilla läget och hoppas att det vänder framöver...helst innan man blir aktuell för något insparingsprogram.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Budget = "startbidrag", det var en väldigt bra beskrivning av hur det sett ut ty Controllers verkar inte ha existerat senaste 5-6 åren. Men dagens situation kommer nog ändra sig nästa år, de knuffar fruktansvärda mängder underhållsjobb framför sig just nu, det vet vi ju. Till och med det vi håller på med, Light Well Intervention, är ju lagt på is till april, och det tjänar/sparar de våldsamma pengar på över tid. Men i år är det tydligen bara en prioritet som gäller, HÅLL BUDGET!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Budget = "startbidrag", det var en väldigt bra beskrivning av hur det sett ut ty Controllers verkar inte ha existerat senaste 5-6 åren. Men dagens situation kommer nog ändra sig nästa år, de knuffar fruktansvärda mängder underhållsjobb framför sig just nu, det vet vi ju. Till och med det vi håller på med, Light Well Intervention, är ju lagt på is till april, och det tjänar/sparar de våldsamma pengar på över tid. Men i år är det tydligen bara en prioritet som gäller, HÅLL BUDGET!
Jag hoppas verkligen att dom hellre återgår till "förebyggande underhåll" som dom hade fram till -05/-06 nånstans, där dom fokuserade just på förebyggande arbete. Idag jobbar dom ju efter principen att släcka dom största bränderna vilket i mina ögon måste bli dyrare på sikt?
Men å andra sidan, så hamnar ju det på en annan budget...
Men, får dom bara ekonomi i sparprogramen dom har lanserat och gärna i kombination med ett oljepris på minst $50 men helst $60/fat, så kommer det här att gå fint!
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Jag hoppas verkligen att dom hellre återgår till "förebyggande underhåll" som dom hade fram till -05/-06 nånstans, där dom fokuserade just på förebyggande arbete. Idag jobbar dom ju efter principen att släcka dom största bränderna vilket i mina ögon måste bli dyrare på sikt?
Men å andra sidan, så hamnar ju det på en annan budget...
Men, får dom bara ekonomi i sparprogramen dom har lanserat och gärna i kombination med ett oljepris på minst $50 men helst $60/fat, så kommer det här att gå fint!
Absolut, fokuset måste flyttas från "uppåt framåt" till att vårda existerande resurser. Synd på alla som satsat stenhårt på borrning osv, men det känns ändå mest vettigt.
Att få ekonomi i sparprogrammen ska nog inte bara ett problem, det största problemet ligger nog i att ändra attityden hos hela branschen rörande kostnader, för den medvetenheten har varit som bortblåst. Stora besparingar finns ju onekligen att göra i projekteringsdelen där man suttit och uppfunnit krutet på nytt inför varje större projekt över många år. Samma sak med den aldrig så heta potatisen HMS, som gått helt bananas sista åren. Man har ju tamejfan tävlat i att uppfinna mer och fler märkliga begrepp och tilltag genom att döpa om och pynta på det sunda förnuftet bortom rimlighetens gränser emellanåt(har haft många väldigt intressanta diskussioner ombord med Safety advisors/coacher som ofta renderat i att jag fått höra att jag har attitydsproblem, man får aldrig under några som helst omständigheter ifrågasätta nyttan eller värdet i något "nytt" påhitt från den avdelningen, oavsett om det är samma som vi gjort under många år men med ett nytt fint namn, något man sett mycket av.)
Ännu ett fint exempel är ju projektstyrningen från land. För ett enda moment i vår operation är taskplanen 68 sidor tjock, 5,5 sidor av dessa är själva operationsmanualen, resten är utfyllnad som är pålagda krav. Vad FAN ska jag med telefonnummer och mejladresser till ledningen iland, till exempel, att göra när jag kör ner en Well Control Unit på en brunn på Tordis?? Man baxnar ju. :)

Jag har dock en positiv känsla, det kommer nog börja stabilisera sig om ett drygt halvår, om bara priset tar sig upp litegrann.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hahaha, när jag kom ut på senaste turen var hade vi timeout för att gå igenom senaste tidens händelser, eftersom trenden gick mot fler skador.
-Senaste tidens skador bestod av en som hade slagit ett finger, en hade gått in med låret i ett handtag til en ventil samt några liknande...sedan skulle vi spåna i vad vi kunde göra för tilltag för att sno trenden?
Tja...måste man gå till meddiken för ett blåmärke på låret?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Hahaha, när jag kom ut på senaste turen var hade vi timeout för att gå igenom senaste tidens händelser, eftersom trenden gick mot fler skador.
-Senaste tidens skador bestod av en som hade slagit ett finger, en hade gått in med låret i ett handtag til en ventil samt några liknande...sedan skulle vi spåna i vad vi kunde göra för tilltag för att sno trenden?
Tja...måste man gå till meddiken för ett blåmärke på låret?
Självklart måste du gå dit med ett blåmärke, vad ska annars medicen skriva i sin handover??? Till syvende och sist är det ju statistik som räknas.

Trender ja, klart den måste snos, vad ska annars Safetyn skriva i SIN handover?? Glöm sen inte bort att skriva kort, safety conversations, compliance in leadership... Så han/hon kan göra några fina grafer till hms-mötet på söndag, utöver de sedvanliga youtube-klippen som de använt x antal arbetstimmar till att leta fram.
Jag är inte emot safety-kulturen, men när kompetensen stoppar på vernebriller och handskar så anser jag att de kan hålla sig på land. :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hmm, det känns som jag och phazerelit totalsabbat tråden helt?
Å andra sidan vet jag inte hur mycket man hade kunnat utveckla den enligt ts ursprungstanke heller utifrån hur oljemarknaden ser ut, vad som är logiskt på "alla" andra marknader är helt oapplicerbart mot denna.
Energibranchen och resten av dom olika ekonomierna är helt enkelt inte jämförbara med varandra.