Jag hoppas verkligen att dom hellre återgår till "förebyggande underhåll" som dom hade fram till -05/-06 nånstans, där dom fokuserade just på förebyggande arbete. Idag jobbar dom ju efter principen att släcka dom största bränderna vilket i mina ögon måste bli dyrare på sikt?
Men å andra sidan, så hamnar ju det på en annan budget...
Men, får dom bara ekonomi i sparprogramen dom har lanserat och gärna i kombination med ett oljepris på minst $50 men helst $60/fat, så kommer det här att gå fint!
Absolut, fokuset måste flyttas från "uppåt framåt" till att vårda existerande resurser. Synd på alla som satsat stenhårt på borrning osv, men det känns ändå mest vettigt.
Att få ekonomi i sparprogrammen ska nog inte bara ett problem, det största problemet ligger nog i att ändra attityden hos hela branschen rörande kostnader, för den medvetenheten har varit som bortblåst. Stora besparingar finns ju onekligen att göra i projekteringsdelen där man suttit och uppfunnit krutet på nytt inför varje större projekt över många år. Samma sak med den aldrig så heta potatisen HMS, som gått helt bananas sista åren. Man har ju tamejfan tävlat i att uppfinna mer och fler märkliga begrepp och tilltag genom att döpa om och pynta på det sunda förnuftet bortom rimlighetens gränser emellanåt(har haft många väldigt intressanta diskussioner ombord med Safety advisors/coacher som ofta renderat i att jag fått höra att jag har attitydsproblem, man får aldrig under några som helst omständigheter ifrågasätta nyttan eller värdet i något "nytt" påhitt från den avdelningen, oavsett om det är samma som vi gjort under många år men med ett nytt fint namn, något man sett mycket av.)
Ännu ett fint exempel är ju projektstyrningen från land. För ett enda moment i vår operation är taskplanen 68 sidor tjock, 5,5 sidor av dessa är själva operationsmanualen, resten är utfyllnad som är pålagda krav. Vad FAN ska jag med telefonnummer och mejladresser till ledningen iland, till exempel, att göra när jag kör ner en Well Control Unit på en brunn på Tordis?? Man baxnar ju.
Jag har dock en positiv känsla, det kommer nog börja stabilisera sig om ett drygt halvår, om bara priset tar sig upp litegrann.