oljepump 800 edge x

hellas

Medlem
4 jan 2006
28
0
1
ludvika
tjena!

jag tänkte sluta använda min oljepump till min edge å blanda direkt i tanken för att vara säker! har varit med om trasig oljepump förut och vill inte vara med om samma sak igen jag vill vara säker å inte leva på lotteri.

men min fråga är nu om man bara struntar att hälla i olja och blanda direkt i tanken å låta pumpen gå. den komm ju suga lite luft men det är inget som påverkar motorn. men pumpen skär kanske när den gått torr men det gör mig inget heller men när den/om den skär det är inget i motorn som går sönder då?

pumpen smörjer väll inget mera än att ge olja till bensinen i motorn??

eller hur gör jag för att koppla bort pumpen på annat vis än det jag tänker göra??

ställer bara dessa frågor så jag är säker på vad jag gör å inte 99% säker.

eller någon som har andra ideér så är det välkommet.:)

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Gör det inte, vet samma frågor har kommit upp förr och har för mig att det även var något lager som smörjdes med. Så är nog mer eller samma lotteri att sluta använda separata oljetanken.

Är väl inget känt fel heller att oljepumparna brukar lägga av på Edge? Har aldrig jag hört iaf.

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
jepp det är ram lagrena som smörjs! snackade med en åf han sa att pumpen håller ca 4000 mil eller nåt i den sitilen.....så man får väl tro på det!
de du borde kolla upp om du är orolig är remmen som driver oljepumpen/vattenpumpen....är jävligt viktigt att kolla upp om tex startsnöret går av och traslar in sig i remmen! remmen skulle väl hålla ca 500mil.....men det går säkert att köra längre om man har koll på den

hellas

Medlem
4 jan 2006
28
0
1
ludvika
ok men den gick sönder på min 600 00:a så vill inte att samma sak händer med denna.

å den hade då inte gått några 4000 mil inte ens 1000....¨
kanske var otur då.

men då får det väll bära eller brista då...

men man får hålla ett vakande öga på diverse grejor då alltså.... men det gör man ju ändå så det spelar ingen roll.

men tack för det svaren....

om någon har någon annan åsikt så är den välkommet....:)

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
:confused: Är det så på alla skotrar att man inte ska tabort oljepumpen ?? Smörjs inte ramlagrerna om man tarbort den ocg blandra i tanken..

hellas

Medlem
4 jan 2006
28
0
1
ludvika
satt å funderade jag med...

ramlagrerna smörjs väll ändå av oljan/bensinen allt är ju ner å vänder ändå?? borde inte bli någon skillnad...

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
ja kan ju vara möjligt kanse är onödigt av polaris och lägga extra smörjning på ramlagrena......du kan ju göra så att du koplar bort slangarna som går till gasarna och pluggar/ leder tillbaka till oljebehållaren.....blandar i tanken och fyller då och då i oljebehållaren......då smörjer pumpen bara ramlagrena....så har jag gjort iaf....och det fungerar ju än så länge!