oljepump eller ej i en insprutare?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Är som vanligt väldigt skeptisk till allt som är separat i en skoter. Och ingen skillnad är det nu när man har en insprutar 2takt. På mina andra skotrar har jag alltid kopplat ur den pumpen å tankat olja i tanken.
Men går det på en insprutare och tanka olja i tanken?
/nisse

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Anledningen till att det är insprutning är dels att mängden bränsle skall anpassas till de rådande omständigheterna: lufttryck, syrehalt, temperatur, förbränningstemp etc. Dessutom styrs olja efter belastning vilket betyder att man kan minska marginalerna för motorhaveri eller se till att det inte försvinner oförbränt bränsle och olja ut med avgaserna i onödan.

Inget av detta kan du nå genom att blanda olja i bensinen, det hör sextiotalet till.

Finns ingen anledning att vara skeptisk, se till att inte köra torrt och att systemet är i skick så håller det skoterns livslängd ut precis som på andra fordon med insprutning.

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
jag träffade en kille en gång som inte trodde på dethära med skivbromsar. han "litade inte på konstruktionen"

jag tror du kan ´va lugn.

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Det finns ingen anledning att plocka bort oljepumpen för dom är jävulskt driftsäker, det är mer troligt att du skulle glömma hälla olja i soppan än att pumpen skulle rasa och dessutom är pumparna gjorda så att om tex Virén skulle gå av så matar den Max med olja.

lliinkaan

Välkänd medlem
10 dec 2010
102
0
6
Salbohed
Det finns ingen anledning att plocka bort oljepumpen för dom är jävulskt driftsäker, det är mer troligt att du skulle glömma hälla olja i soppan än att pumpen skulle rasa och dessutom är pumparna gjorda så att om tex Virén skulle gå av så matar den Max med olja.
Det kan jag intyga, då vajern på min SB 900 höll på att gå av så fick den så mycket olja att den släckte stift i parti och minut innan ja fattade vad felat va.

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
okej... fick för mig att det va tvärt om. att om wiren går av så slutar den pumpa och = motothaveri inom kort. har nyss skaffat maskinen så har inte börjar se över den än... bara kört.