oljepump, funktions kontroll ?

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
är som så att jag köpt en skoter.. super jag -88a..

den går fint nu efter jag börjat blanda olja direkt i tanken.. men pumpen sitter kvar och är fullt inkopplad.. men skulle vela få igång den så jag slipper blanda i tanken..

testade idag att dra ur en av slangarna som går in i motorn (2 cyl.). men det kom ingen olja alls där. antar att det itne ska spruta ut olja.. men borde väl komma droppar iallafall..

men hur kollar man om pumpen fungerar ? om inte pumpen fungerar.. får den ändå smörjning av alla lager i motorn ändå ?
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
tanka ren bensin fyll upp olje tanken och kör så lär du märka ;)

nejdå men vet inte säkert men om oljepumpen har gått utan olja och punpat runt luft så kan den "skära" men vet inte hur vanligt det är.
fast kan ju vara så att det är luft i oxå så du måste dra ett tag för att det ska komma något.
jag skulle iaf inte köra separat oljetank på en så gammal skoter.
 

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
jag blandar som sagt i tanken nu.. men det som är ifall den får för mycket olja nu när allt är inkopplat och så..

räcker det att plugga hålen in till insuget där oljepump slangarna går in nu och att dra slangar ut från oljepumpen in i tanken igen ?

kan jag ta bort pumpen helt ? eller är det den som smörjer lagren ?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du ser ju om den smörjer lagrena..isf brukar de vara vevlagrena och då går det varsin slang till vardera sida om motorn. om inte så behövs den helt enkelt inte och de är bara å slita bort den, för enligt mig så äre värt å köra med olja i tanken istället:)
 

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
men.. tar sig bensinen med olja ner i vevhus där alla lager sitter och smörjer den vägen ?

så om jag inte har några fler slangar in i motorn från oljetanken än den som går till pumpen så kan jag plocka bort den..

har tittat på en sprängskiss att det finns en platta att sätta för där pumpen sitter..
 

Tomaser

Välkänd medlem
6 feb 2006
250
0
16
49
Örebro
men.. tar sig bensinen med olja ner i vevhus där alla lager sitter och smörjer den vägen ?

så om jag inte har några fler slangar in i motorn från oljetanken än den som går till pumpen så kan jag plocka bort den..

har tittat på en sprängskiss att det finns en platta att sätta för där pumpen sitter..

Du måste kolla slangar ifrån pumpen. alltså om du har mer än dom två som går till insugningsgummina.
 

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
det går bara 2 slangar från pumpen.. de går upp till insuget (det imellan förgasaren och motorn)..

men täntke mer om smörjningen av lagren skedde genom pumpaxeln som går in i motorn på något vis..

förklara för mig.. jag fårstår inte hur smörningen fungerar om den nu inte smörjs av oljan från pumpen..
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Om du vill koppla bort pumpen (vilket jag också rekommenderar) så plockar du bort själva pumpen och pluggar hålet med plåten som du såg på sprängskissen. Går bra att göra en egen om du har möjlighet, sätt lite packning på tub mellan plåten och motorn så det blir tätt. Sen är det bara plugga alla slangar som gick från pumpen och blanda 2% 2-takts olja i bensinen som vanligt. Det smörjer alla lager.
 

macq

Medlem
8 dec 2008
36
0
1
Timrå
tack Mange P !!!!! precis ett sånt svar jag ville ha..
då ska jag plocka bort den och allt runt om kring..

blandar 2% i tanken i nuläget så den får nog lite för mycket olja skulle jag gissa på om nu pumpen fungerar.. men den ska bort helt enkelt nu.. =)

tackar och bockar..
 

technotrasher

Medlem
24 mar 2009
10
0
1
Skellefteå
Jag har nyss kopplat bort oljepumpen på min rmk 700-99, pga ökad driftsäkerhet, jag gjorde såhär!
Jag lossade på ojleledningen som sitter på varsin gasare, skruvade in en vanlig plåtskruv med silikon på. Sen tog jag en vanlig shaker och borrade 2 hål i i och tryckte fast de båda oljeledningarna och ledde helt enkelt oljan in i shakern isället. De två ledningarna som går till varsin lagerhalva rörde jag inte. Så nu efter 10 liter ska jag kolla hur mycket olja som har kommit i shakern, då får jag ut hur mycket som ska blandas i tanken framöver!
Men under testprioden kör jag med 2% inblandning. Saftey first!
 

Phillan

Medlem
21 aug 2012
18
0
1
För att inte skapa en ny tråd så bumpar jag den här lite.

Kan man på något se i realtid att pumpen fungerar? tänkte typ en tångamperemeter?

Skotern är en Formula 3 i fråga. Pumpen smörjer väl vevaxeln(lagren) på den också?
 

Phillan

Medlem
21 aug 2012
18
0
1
Jaa, tänkte om pumpen drar ström så går den antagligen. Får man något alldeles för stort värde så är det kortis.

Och drar den inge ström är den död? Fast pumpen kanske inte går kontinuerligt?

Alt en tryckvakt? Bara spånar lite om man vill ha koll på sina grejor.
 

Phillan

Medlem
21 aug 2012
18
0
1
Jasså, trodde det bara var på fyrtaktare.

Då lär ju pumpen fungera bra, så länge pumphjulet/kolv är schysst.
 
Last edited: