Oljepump - Venture 700 redtop 2001

minigranis

Ny medlem
18 jan 2016
2
0
0
Hej !
Är helt ny på skoter men har ägt/åkt en hel del vattenskoter och det är ju snarlika motorer (iallafall på 2-takts sidan).
På vattenskoter så är det mer än regler än undantag att de äldre separatsmorda maskinerna havererar pga strul med oljepump/slangar etc.

Hur är det med snöskotrar, är det samma sak ?

Jag kollar på en Venture 700 redtop från 2001 som gått ca 900 mil, kommer nog att göra kolvbyte rätt snart (trots bra komp) men skall man också koppla bort oljepump och blanda separat ?

Som jag fattar det så finns ju massvis med äldre snöskotrar som bara verkar gå och gå utan att koppla bort oljepumpar ?:wondering::wondering:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
jag vill nog påstå att 900 mil på en redtop är inte skäl för att byta kolvar.. men visst för att vara på den säkra sidan =)
ang oljepumpen så håller den i en evighet på dessa men ha koll på vajern bara så sk det inte vara några problem.
vill nog påstå att yamaha ifrån den tiden är skottsäkra motormässigt

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Jag kör med självblandningen på min Venture 2002, och farsan på sin Viking från 1987 och alla andra skoterpolare med 2t också.
Inga tripplar någon av dom förvisso, men självblandningen är inte så olika.

Jag har aldrig hört om en oljepump som orsakat haveri på Yamaha.
Säkert hänt, men knappast vanligt.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Klart det funkar... se till att vajrar är fräscha och justerade. Yamahatrippel tillhör det absolut bästa som gjorts.

3=6

minigranis

Ny medlem
18 jan 2016
2
0
0
Tack för input alla.
Hur ser ni på detta med kolvbyte, skall man hålla koll på komp'et och byta när det faller eller skall man köra på antal mil och när är det då "lämpligt" ?