Oljepumpen EX 440 -78

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Ser att oljepumpen på gammel ex 440 -78 inte håller tätt.
Den läker olja genom varvräknar vajerns infästning. Måste nog koppla ur den och blanda själv i bensinen.
Tänker att börjar den trycka ut olja där så tappar den nog rätta trycket ut till förgasar grenrörets nipplar.
vad tror ni, är det bara börja blanda själv eller går pumpen att bussa om och täta så man törs lita på den.
Ni som blandar själv till gamlingar är det 2% som gäller och kan man använda yamaluben ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Med moderna tvåtaktsoljor så fungerar 2 % till praktiskt taget vilka gamla motorer som helst. Enda gången det kan behövas mer olja är om man tänker köra mycket hårt med en motor med högt effektuttag, om det rör sig om inkörning efter kolv- eller cylinderbyte, samt mycket gamla och primitiva tvåtaktare med glidlagrad vevaxel (förekommer knappast i skotersammanhang men man kan råka ut för det på en och annan utombordare, moped etc från 50-talet eller tidigare).

Borde det inte sitta någon O-ring eller liknande lätt utbytbar packning vid vajeranslutningen? Kolla reservdelskatalog/sprängskiss!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Fixa oljepumpens läckage för de blir omständigt att bygga om till blanda enbart i tank. Om du väljer blanda i tank så måste du ta bort oljepumpens drev men behålla varvräknaren på något vis samt att du måste ha olja i detta drevhus för varvräknarens skull. Köra utan varvräknare är ingen bra ide för då vet man inte hur den växlar. Ett annat alt är att köpa en eldriven varvräknare och plugga oljepumphuset för då behövs ingen olja däri.
Jag rek 3% olja i tanken för man måste blanda liknade som en oljepump ger på full gas för att få bra skydd för full gas/höga varvtal.
 

Affi

Medlem
21 jan 2016
26
0
1
Tackar very much för tippsen !
Kollar på ebay om en bättre begad pump som jag kan renovera och ersätta.