Oljesmörjning Bear Cat 550 -95

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Har en Bear Cat som oljesmörjningen har börjat krångla på! Det började med att den drog väldigt mycket olja. Så då togs pumpen bort! Vi lät oljeslangen till vevhuset sitta kvar och drog den direkt till oljebehållaren! Då rinner det rakt igenom och man tömmer behållaren! Är något fel, eller behöver man inte ha någon separat slang dit? Plugga och lita på att oljan i bränslet räcker?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Förstår inte riktigt vad du menar, har du tagit bort pumpen, men har kvar separatoljan, som går direkt till vevhuset?

Isåfall förstår jag att det rinner rakt igenom.

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Hej!

Det började med att skotern, drog väldigt mycket olja! Vi plockade bort oljepumpen, för att istället blanda olja i tanken! Det gick tre ledningar från oljepumpen två till vardera insug och en till vevhuset! Jag trodde att man som på Rotax behöver smörjning till slidmatningen/venhuset, men det kanske inte behövs!? Det var därför jag kopplade in slangen mellan vevhuset och oljebehållaren! Så vad göra!?

Tack på förhand!

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
Koppla tillbaka oljepumpen och justera den så att den drar rätt mängd olja. Det är aldrig bra att koppla bort ett system som är tänkt att fungera...

Nippeln under blocket går till smörjning av olje- och vattenpumpsaxel, går detta sönder blir det ganska stora mängder pengar. Har själv fått göra allt arbete och lagt ut dessa pengar för att det hände på min ZR600 efter att förra ägaren kopplat ur systemet.