Oljud från mattan / under skotern?

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.
Har en skidoo 600 mxz sdi -05. Det är något oljud från mattan / nånstans under skotern, det uppkommer enbart när jag kör och släpper gasen, det durrar i hela skotern samt ett skårrande ljud uppkommer. Så fort jag gasar igen försvinner ljudet. Det låter mer ju fortare jag kör när jag släpper gasen
Har kollat slidsen samt tagit bort en del is i tunneln. Är i fjällen så har ej tillgång till garage så kan inte kolla så mycket mer.
Kollade även på (sakerna som driver mattan) dom vita hjulen med taggar. Såg att nån tagg verkade lite sliten, men den var inte borta, utan lite nött bara.

Det uppstod igår. Gjorde inget speciellt, är mest en lednötare så inga hopp eller dyligt.

Vad kan det vara?

PimpMasteR

Medlem
19 mar 2009
34
0
1
Kolla om mattan är lite spänd "för slak" spänn på den isåfall det e bara kammarna som tar i matttuneln det är nog ingen fara
hade en kompis som hade exakt samma fel iförrgår

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Din matta är för slak.. det är den som lever om :)

Det finns inga direkta mått hur spänd en matta ska vara.. allt är ifrån skoter till skoter o hur långt mattan gått osv...

Ett sätt JAG alltid använder som fungerar i alla lägen å väder:

Palla upp skotern baktill

Släpp på bultarna i dom bakre boggiehjulen

Spänn mattan så du får IN 2 st fingrar mellan slides å mattan i MITTEN på boggien (Pek och långfingret) medans du trycker NER mattan så hårt du bara kan (mattan får inte vara så slak att du får in fingrarna medans den är uppallad, då är de åt helskotta för löst utan du måste bryta ner den MED dina 2 fingrar), då är din matta fint spänd! Inte för hård, inte för mjuk

Dra fast låsningen o boggiehjulen å starta skotern å dra på lite medans den är upphängd för att mattan "ska gå till sig"

Slå av skotern o mät ifrån dom bakre boggiehjulen och mot dig hur centrerad mattan är.. dvs ifrån det bakre boggiehjulet och utåt emot dig.. sedan på andra sidan.. detta mått borde vara så exakt som möjligt, dock 5mm MAX fel säger jag så mattan är i mitten

/F

6

600xrs

två fingrar med tryck? jag får lätt in hela handen bara jag pallar upp den :)

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Hej ja får då in nästan hela min hand med LITE tryck men den rappar ändå inte (har inte non-slip) spelar de nån roll hur "slak" den är om den ändå inte rappar på mattan?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
så länge den inte kuggar över kan du köra med slapp matta men passa så du inte spetsar mattan med boggie skenorna bara =)

junkman92

Välkänd medlem
21 jul 2009
194
0
6
Vilhelmina
så ver de på min också. men de var enkelt på min. en stor isbit som har fastnat mellan matta. kolla så ingenting i vägen

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
eller då kan man förenkla det ytterligare om man inte vill titta i instruktionsboken. Spela ingen roll villken skoter du har. Spänn mattan tills du inte har några missljud eller att den kuggar över

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag hade en isbit som fastnat längs mattan en gång.

Den satt länge där innan jag fattade vad som var fel, var skitsvår att upptäcka.

Krossade den med ett verktyg, sen blev det tyst igen.

6

600xrs

hade vela se du får in hela din hand lodrätt när den är upplyft :D
du vet vars jag bor, du är så välkommen så om du inte tror... men vilken grejj att ljuga om säkert många som blir impade över att jag har slak matta! :)
men som sagt, vill du se så kom förbi

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tror jag hittat felet ;D det är armen som håller den främre stötdämparen som gått av (De två första bilderna). Tänkte lossa den utan att plocka ner boggien, är det möjligt? Skruven på bild 3 verkar ju sitta som sten. Hela innehållet snurrar med och det finns bara en mutter som är ca 3mm tjock på baksidan och den är omöjlig att hålla emot med.

Är det möjligt att svetsa det som gått av? eller lär man köpa en ny för 3000:- ?

Tacksam för tips.

Attachments

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har fått dit allt igen, svetsade armen. Verkar fungera. Ska mattan vara "spändare" längst fram i boggin? Tar jag i där Slidsen slutar i framkant kan jag trycka ner mattan några mm bara, medns det är 5cm i mitten av boggin? Tänkte inte på det innan jag började skruva.