Oljud från Variator

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Åkt cirka 10 mil med min Vector Sp -06 sen jag köpte den, har lagt märke till att det rasslar/väser ifrån variatorn vid gaspådrag/avsläpp i spannet mellan 4-6k Rpm.. Bytte bussningar i viktarmarna i primärvariatorn, då dessa var väldigt glapp.. Blev kanske något bättre, men hur är det med variatorrullarna? De glappar också på sin "pinne". Men de har det alltid gjort på de skotrar jag haft, kanske för det mera oljud på 4-t? Vet av att variatorn sitter på splines på vevaxeln, men det kommer ifrån variatorn..

Någon mer som har samma problem? Lösning på problemet?

Coopa

Aktiv medlem
12 feb 2012
56
0
1
Österbotten
Vet inte hurdan skillnad det är i variatorerna mellan 2t och 4t maskiner men jag hade ungefär samma symptom på min gammla v-max, bytte bussnongar i viktarmarna och rullarna utan resultat. Visade sig vara glidklackarna och glidlagren inne i variatorn som var nötta... Hoppas detta hjälper.

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Glidlagren vet ja inte riktigt, variatorn kärvade inte på axeln men glappade ytterst lite.. Och det är väl helt normalt antar jag. Jag har "rebuild kittet" angående glidklackarna, dvs med en o-ring bakom som skall dämpa smällarna ifrån korset. Men skick på klackarna är jag osäker på, känns inte märkbart glappt faktiskt. Men mycket kan ju hända när det blir lite snurr på grejjerna! Måste försöka få loss variatorn och kika...

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Är garanterat ljudet som kommer från splinsen.
Googla på rattling clutch vector så kommer de upp en hög med trådar :)

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Brukar inte det problemet tystna när man ger lite gas ifrån tomgång? Det låter rasslande ljud, mera knackigt när den står på tomgång.. Jag är nästan säker på att det kommer ifrån variator, men man kanske skulle prova limma axeln för att eliminera ljudet..

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
33
Östersund
Om du tar tag i primären och ruckar den fram och tillbaka så känner du om det är glapp i splinesen.