Oljud i motorn 600 XC SP -00 Behöver hjälp

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Har nyligen köpt skoter och efter lite körning har jag märkt lite saker med den. Som jag skulle behöva lite hjälp med.

1. Det är nåt oljud från motorn nästan som ett rasslande, på tomgång låter det inte så mycket, men när man höjer varvtalet så hör man det bättre, låter även när man står stilla fast med varv på motorn. Har känt på muttrar/skruvar så inget sitter löst. Det enda jag kunde hitta var att om jag tar tag i främre variatorn och vrider på den fram och tillbaka så hör man ett ljud(klonk klonk)(verkar inte komma från själva variatorn) Kan det vara problemet?

2. Det försvinner kylarvätska(inga mängder, ca 1cm per gång). Har kört några repor ca 1.5h i snitt. Tempmätaren har tänts någon gång, men det är för att det är lite snö här på vissa ställen så det har inte räckt till att kyla. Men så fort tempmätaren tänts har jag stannat direkt och väntat ca 15-20min. Sen letat på mer snö att köra i. Kan kylarvätskan försvinna pga detta? Vad kan det annars vara?

3. När man kör och sedan släpper gasen så tar det ett tag innan den går ner till tomgång, den stannar på runt 3000 - 3500 varv sen efter kanske 20-30 sec går den sakta ner till tomgång. Har märkt att om jag chokar så går den ner på tomgång som normalt skulle jag tro.

Hoppas nån kan hjälpa mig ;)
Tack på förhand!

//Trogen

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Sv: Oljud i motorn 600 xc sp -00 ;( need help

Ifall den gått så varm att den kokar så minskar det ju kylarvatten.. För du har väl en luftslang längst upp på behållaren!

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen

Yes det sitter en luftslang på behållaren, Men är tveksam till att den kokat, temp varnaren borde ju säga till innan eller?

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå

Kan svara på din fråga Nr 3 och det är att du har för lågt bestyckat...
frågan är bara om det är lågfart eller högfarts munstycket...
men om du går upp två steg på högfart så tror jag att ditt problem
är ur världen
mvh kaj

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16

Säker att det inte är variatorn som rasslar? Jag har det problemet. Är det förgasare på den där skotern? Och om det är mikuni tm38 eller 40 så finns en bränsle skruv på sidan om var förgasare. Skruva ut den ett halvt varv så borde tomgången bli bra

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen

Tack för svaren, det är mikuni tm 38 Flatside förgasare enligt manualen ;) ska prova skruva ut skruvarna ett halvt varv.

Tycker inte ljudet kommer från variatorn, men det kanske det gör.

Postar en filmsnutt med "ljudet" jag hör när jag rör på variatorn. Ska det vara så eller kan det vara oljudet jag hör när jag kör?

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16

prova reka variatorna upp och ner som när du testar om ett lager är dåligt.
Men det där lät ju inge bra alls måste jag ju säga. En variator är ju ganska simpel uppbyggd, 2st skivor, En axel, ett kors med lager/bussning på, vikter, fjäder och rullar. så inte så mkt som kan bli fel, sen finns det säkert dom variatorer som har en krysskil på variatoraxeln, har dock aldrig sett detta utan endast konade variator axlar, Sekundären brukar ha en krysskil på axeln iaf :p

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16

Kan svara på din fråga Nr 3 och det är att du har för lågt bestyckat...
frågan är bara om det är lågfart eller högfarts munstycket...
men om du går upp två steg på högfart så tror jag att ditt problem
är ur världen
mvh kaj
Eftersom det är på tomgången den muckar med att inte vilja gå ner till rätt varvtal direkt beror på lågfartsmunstycket är fel i förhållande till inställningen på bränsleblandningen. Huvudmunstycket har ingenting med tomgången att göra då nålen har stängt det munstycket vid tomgång! sen när du börjar röra på gasen då börjar trotteln lyfta upp nålen ur huvudmunstycket och beroende på hur mkt, "till halv gas" du gasar så öppnar nålen olika mycket på huvudmunstycket, efter halv gas så är nålen lyft helt ur huvudmunstycket och den går endast på det! Troligen har någon bestyckat ner den på lågfarten för att få den att gå renare där men då glömt att man måste justera bränsleskruven för att få rätt soppa/luft blandning. går inte bara att sänka lågfarten utan att man justerar bränsleskruven som sitter på flatslide förgasare typ minkuni tm 38/40

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen

Tack för svaren. Så ljudet som uppkommer när jag rör variatorn ska INTE vara där? det ska vara helt tyst? Vad kan det vara förnågot som måste åtgärdas isåfall?

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16

visst kan det leva om lite när du rör variatorn, Men inte ska det klonka så där mkt anser jag. ska provrycka lite i min variator idag och se hur det låter, så återkommer jag sen

P-engström

Aktiv medlem
3 okt 2008
96
0
6
sollefteå

angående fråga 3 så har jag samma problem med min xcr 440 -99, när man stannar så vill den bara gå ner på 3500varv sen tar det en stund för den att gå ner på normala tomgångsvarv, men om ja chokar den lite vill den gå ner i normala varv. har försökt klurat lite på det där men inte kommit fram till någon lösning vad det är som måste åtgärdas, eventuellt annan bestyckning?

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix

Om det är flatslide förgasare så är det ett vanligt problem. Har samma på min Yamaha.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen

Provade skruva ut skruvarna på förgasarna ett halvt varv, det hjälpte! Nu går den ner rätt så fort på tomgång ca 5sec.

Kände även på variatorn upp och ned, den glappar inget alls så.

Spelade in ännu en filmsnutt, nu med motorn igång samt lite varv på den, då hör man ljudet rätt bra.

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16

5sec får man se som okej, Men går ju att finjustera lite till om man vill, Bara att ta ett kvarts varv denna gång då borde den gå perfekt på tomgång :) men är ju som sagt lite klurigt och man får testa sej fram.

Låter som om du har ett ras pågång i nått lager men vilket är ju svårt att säga, Om jag var du skulle jag riva cylarna så fort som möjligt, och helst inte köra överhuvudtaget innan du har lokaliserat problemet.
Stora möjligheter är att det är ett vevlager eller nållager "vevstaks lager mot kolvpinnen". Hur långt har den gått och när vet du med dej att det senast är bytt kolvar?

Mitt bästa tips som sagt är att riva cylarna tar väl ett par timmar att göra det och lokalisera problemet. Och då ser du ju även i vilket skick kolvarna och cyllarna är, om dom inte är ny bytt.

Som sagt det är bättre att skotern blir ståendes ett par dagar än att man ska behöva köpa ny/nya cyllar + kolvar vilket kostar en mindre förmögenhet :p

Mvh David

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen

Provade skruva ut skruvarna på förgasarna ett halvt varv, det hjälpte! Nu går den ner rätt så fort på tomgång ca 5sec.

Kände även på variatorn upp och ned, den glappar inget alls så.

Spelade in ännu en filmsnutt, nu med motorn igång samt lite varv på den, då hör man ljudet rätt bra.

Så där har min skoter låtit dom senaste 100 milen :) Men det konstiga var att jag var ur med motorn i sommras och kolla upp lagrena och dom såg bra ut, men har läst alldeles för mkt om att låter det så där är det ett lager som är på väg så det blir riva motorn igen och kolla upp bättre och ta det som en del av kursplanen på skolan och balansera axeln på en gång :).

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen

Låter ju inte bra ;/ men skönt att veta vad som kan vara felet. Är det svårt att plocka isär motorn och kolla runt? Är inte så haj på motorer och skruvande dock.

Är det värt att lämna den till en skoterfirma så dom kollar över det? vad kan det kosta isåfall?

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen

Låter ju inte bra ;/ men skönt att veta vad som kan vara felet. Är det svårt att plocka isär motorn och kolla runt? Är inte så haj på motorer och skruvande dock.

Är det värt att lämna den till en skoterfirma så dom kollar över det? vad kan det kosta isåfall?

Men man kan ju aldrig vara säkert på ljud men lika bra som skrivit ovan att låta den stå nån vecka ist för att köra tills motorn rasar :)

Jag vet inte hur det är med din motor, Jag hade aldrig rivit en motor innan jag rev min och det var då inga problem tyckte jag :) det som var jobbigt var att linjera variatorer.

Men det du bör tänka på när du river en motor är att byt alla packningar när du river den :)

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16

Ja det enda du ska tänka på när du börjar är. Kolla noga hur allting sitter innan du börja riva hejdlöst. Sen behöver du ju bara börja med att skruva lös cylarna från blocket så slipper du linjera variatorna som man behöver om man tar lös hela motorn. Genom att bara lyfta cylarna kan du få reda på om det är nått av dom där lagerna som är dåligt. Finns gott om info om vad man ska tänka på när man river en motor och även bra mkt bilder som hjälp. Lycka till! Och behöver du hjälp med nått så är det bara att fråga. Är du osäker fråga först

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen

Var och kolla upp med åf idag vad delarna skulle kosta, ca 2000kr för alla lager och 1500kr för komplett packningssats. Fettet man ska ha i lagrena kosta 700kr:O Men då är min skoter en skidoo också.