Om man inte kan tömma tanken

O

Orutinerad

Om man har "konserverat" skotern ordentligt(olja i tändstiftshål+i gasarna), har kvalitetsolja och inte kört sen i april.
Om man sedan nu ska starta skotern och inte har möjlighet till att tömma skotern på bensin, hur ska man då köra först?
Finns det nån speciell teknik för att slippa nyp och annat otrevligt? Dom flesta som jag känner gör aldrig nånting men min skoter är ganska trimmad...
 
I

idé

full upp till full tank med 98 okt och syla i en tripak oktanboster på det så ska du nog inte behöva oroa dig. Min summit gick kalas på gammal soppa som dessutom var oljeblandad. rök som fan fast gick som ett spjut.
 

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Dec-03 kl 02:47 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej
Det är inte svammel att konservera skotern över tex. sommaren.
 
O

Orutinerad

Är det verkligen ingen mer som har nått att säga i den här frågan? Det här borde ju egentligenalla som haft skoter mer än ett år ha erfarenhet av... det är svar på sånna här frågor som gör ett bra forum.....
 
P

Phantom

Gör som han sa! Fyll i fräsch bensin och häll i tripak så grejar det sej!

Och du som alldrig konserverar... good luck!! Gissar att du byter skoter hela tiden oxå?
 

CyanLotus

Välkänd medlem
1 jan 2000
124
0
6
Arjeplog Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Dec-03 kl 02:45 PM (CET) av 2stroke (moderator)][Uppdaterat: Senast editerat den 28-Dec-03 kl 06:44 PM (CET)]
Jag har då aldrig konserverat min skoter
sen den var ny och den går som ett skott.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
[Uppdaterat: Senast editerat den 29-Dec-03 kl 02:30 PM (CET)]Ämnet "Konservera eller inte" går diskutera i oändligheten för det finns nog inget rätt svar.
Personligen brukar jag inte konservera speciellt, men då startar o. varmkör jag maskinen då o. då under "lågsäsongen". Vet dom som fått kolvhaveri pga. ingensatta munstycken.
Men vill man vara HELT säker så konserverar man, sen tömmer man tanken, rengör förgasarna osv. innan man startar nästa höst/vinter.

Orutinerad: Om jag var du så skulle jag (för att vara på säkra sidan) ta isär förgasarna och blåsa rent munstyckena, sen göra samma sak med bränslepump(ar) och ledningar för att sedan fylla upp tanken med fräsch bensin samt ev. lite booster, är man misstänksam på vatten i tanken så släpp ner en sån här påse som ska samla åt sig vattnet...låt stå en vecka eller nåt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det brukar inte vara något problem med bensin som bara har stått EN sommar. Om bensinen börjar vara 3-4 år gammal ska man vara mer misstänksam. Nu i julhelgen tömde jag tanken på en skoter som hade stått i ett kallförråd av typ vedbod ca 15 år, den bensinen var mörkbrun (som julmust ungefär) och luktade som något mellan lackfärg och gammalt fotogenkök. Men det fanns inte ett spår av vatten där!

Det är också större risk för kondensvatten och andra problem om skotern har stått ute eller i kallförråd med ojämn temperatur, än om den står t ex i ett källargarage där temperaturen inte ändras så fort.

Man kan gärna göra så att man kör lugnt med det bränsle som är kvar sen i fjol. När det är nästan slut (säg några liter kvar) häller man i en halvliter K-sprit och ser till att få in skotern i uppvärmd lokal (eller töväder) så att ev is i botten av tanken smälter. Kör sen soppatorsk och fyll på fräsch bensin. Räkna med att den kan gå för magert när det är mycket K-sprit i bränslet, det kan hända att man måste choka fast motorn är varm.