ombestyckning yamaha phazer 480

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
när jag ska bestycka om en phazer, kan man göra det själv eller lämnar man in den?

och jag har inte riktigt förståt vad man gör när man bestyckar om?
vet bara att det är för bränsle och luft...

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Luftskruven skall man väl igentligen inte röra.

Utan du byter munstycken som sitter i botten på förgasaren.
På botten av förgasaren sitter det lock, sitter oftast fast med 4st skruvar.
Ta bort dom, lyft av locket, och där inne sitter 2st koppar färgade munstycken, beroende på munstycks modell, så har dom antingen åttakantsfattning(huvudmunstycket) och mejselfattning på lågfartsmunstycket.

Se bara till så att du vet vad du gör när du bestyckar om, annars kan skotern skära för dig.

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Hej.
Jag skulle inte rekommendera dig att bestycka om denna maskin om den är standard i övrigt (avgassystem mm).
På denna så sitter hela flottörhuset på undersidan fast med en stor centrumbult, ta loss denna bult, och var försiktig med gummipackningen runt koppen.
I denna bult sitter huvudmunstycket, och i själva förgasaren sitter lågfartsmunstycket med mejselfattning.
Plocka isär, rengör (blås med tryckluft).
Var dock noga med att märka hur de två gummipluggarna sitter i flottörhuset innan du tar loss dom, det finns tre hål, och två är pluggade.
Sätt ihop allting, och justera luftskruven (den lilla fjäderbelastade på ovansidan), det gör du genom att försiktigt dra den i botten, och sedan skruva ut den ca 1 1/4 varv.
Nu borde den gå bra.
M.V.H
/Tobias

yamaha480

Välkänd medlem
26 dec 2010
255
0
16
joo, ska testa det, den bara bluddrar när man ska iväg men sen går den hur bra som helst

Tack för hjälpen!

hannu.se

Välkänd medlem
25 mar 2008
299
1
16
Boden
Ja, det är relativt vanligt på dessa maskiner.
Fenomenet blir så när ena lågfartsmunstycket är igensatt.
M.V.H
/Tobias