Ombyggd boggie på Phazer -07??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Vad jag läst på olika forum så fanns det vissa svagheter i boggien på Phazer -07. Nu vet jag inte om detta gäller både RTX och MTX. Men boggien byggdes då om till -08ans som var betydligt bättre, detta gjorde tydligen på garanti på dom flesta.

Så frågan är hur kan man se om detta är gjort?

Om detta inte är gjort finns det något kit eller andra lösningar på att förbättra detta? Andra dämpare mm??

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Tjena
Jag har haft en Phazer -07 men nu bytt till en Phazer -08. Vad jag kan se sä är det ingen skillnad i boggien utseendemässigt utan skillnaden ska visst vara shimsningen av dämparna. Nu vet jag inte om det är så för jag tycker min 08:a inte var nån höjdare. Jag tror inte du ser om boggien är ombyggd, det som ändras är det som sitter inne i dämaprna. Men kolla med tidigare ägare, det kanske finns papper om nått är gjort.

Men lösningen är enkel, det finns många firmor som som fixar dämparna mot en billig peng (ca 1500-2000 kr) Jag har haft in mina, både på 07:an och 08:an, hos Tobli och det blev en helt annan maskin. Kolla i trådarna här på forumet, det finns fler firmor som fixar dina dämpare. Jag tycker absolut det är värt pengen för skotern betydligt bättre.

Det är lite småtrångt att få lös dämparna men det går få lös dem utan större problem. Passa oxå på att kolla boggien och smörja alla nipplar så klart :)

Hälsningar
/P

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då jag kollade med KN Racing som har omshimsning till RTX:en så sa dom att det inte funkade att shimsa om på -07 MTX...
Så frågan är om jag måste köpa nya dämpare först??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Problemet är att det tydligen inte är lika dämpare i MTX och RTX så därför har ni som har RTX -07 kunnat shimsa om men det funkar troligen inte på MTX:en :(