Ombyggnad av styrning xf 800 -12

Morén

Medlem
8 feb 2011
36
0
1
Skellefteå
Styrningen på xf 2013 är ju inte densamma som på 2012 och den ändringen ingår inte i uppdateringen på 2012 har jag förstått.
Visst styr 2013 mer?

Har börjat känna att det inte vore så dumt om min 12a styrde något mer, är det någon som vet om detta går bygga om eller hur invecklat är det?

Är det kanske någon som låtit återförsäljaren byggt om det och vad kostade det isåfall?

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
du ser ju vart styrarmarna sitter fäst ute på skidstammen, där blir det en alugjutning som du får kapa eller slipa ner, sedan borrar du nya hål ca 10mm in från dom gamla hålen och monterar armarna där istället.

Personligen inget jag stör mig på med den s.k sämre styrningen, får jobba med högertummen istället :)

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jepp bara loss med spindlarna (lägg dom mot golvet å skydda med kartong och så en smäll på baksidan i höjde med koningen) och flytta in hålet 15-19mm beroende på hur mycke mer styrutslag du vill ha, börja med att fräsa ner Alu förstärkningen lämpligt mycke och plan slipa anliggningsytan för kul leden, ja flyttade 17mm! Glöm inte att slipa ner styrstoppet på insidan spindeln linjärt med fjädrings vägen så skotern inte styr annorlunda när de fjädrar(har sett många som gjort tabben att bara slipa ut för a-armarna) sen slipar du upp dom med 400 sandpapper och lämnar in på närmaste pulver lack! Kostnad för hela modden ca 200 spänn :)

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Eller så köper du Rasmussens styrvinkel-grunka för en tusing, lätt att installera. Dock dyr för den lilla metallbit den är...

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Även om du köper rasmusens kit måste du slipa upp för styrning hela fjädrings vägen och inte bara för a-armen sen lämna in dom på pulverlack.