Omdrevning Vs. Drivhjuls byte.

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Ombyggnade på gång av xtcn.
Blir Viper MM Boggie, Matta, drivhjul osv.

Blir 8kuggs drivhjul istället för 9 som sitter orginal.
Åker med 23/39 drevning nu.
Ungefär hur pass stor blir nerdrevningen med mindre driv hjulen översatt till kedjedrevning?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Nu kommer jag inte alls ihåg hur fasen man räknade om det där. Men när jag monterade 8T på min skoter blev det en fruktansvärd skillnad i Accet eftersom att du drevar på det optimala stället DVS på drivande axel.
Så 8T är definitivt något jag rekomenderar om man vill ha bättre acc, och gärna no slip oxo så det inte börjar rappa över.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
11% högre utväxling borde det bli. (9/1=0,111...)
Du har ~1,70:1 med 23/39. (39/23=1,695...)
-11% på det är ~1,53:1. (1,695.../(1+9/1)=1,526...)

Du ska alltså hitta en drevkombination som är runt 1,53:1 för att få identisk snurr på mattan som förr.

Ev. så har jag räknat fel, så här sent på dagen. =)
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
11% högre utväxling borde det bli. (9/1=0,111...)
Du har ~1,70:1 med 23/39. (39/23=1,695...)
-11% på det är ~1,53:1. (1,695.../(1+9/1)=1,526...)

Du ska alltså hitta en drevkombination som är runt 1,53:1 för att få identisk snurr på mattan som förr.

Ev. så har jag räknat fel, så här sent på dagen. =)
Ja lite galet är det. Du måste öka siffran 1,70:1 för att få en motsvarande utväxling som när du byter drivhjul till ett med mindre antal kuggar. Med en utväxling på 1,53:1 så blir drevningen mellan 25 och 26 kuggar på det lilla om man behåller orginalet på det stora och då har man ju drevat upp den. Annars så vänder du på siffrorna och tar 23 genom 39= 0,59 och sen drar av 11% =0,525. Summa sumarum Då blir det lilla på mellan 20 och 21 kuggar och då blir den nerdrevad.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ja lite galet är det. Du måste öka siffran 1,70:1 för att få en motsvarande utväxling som när du byter drivhjul till ett med mindre antal kuggar. Med en utväxling på 1,53:1 så blir drevningen mellan 25 och 26 kuggar på det lilla om man behåller orginalet på det stora och då har man ju drevat upp den. Annars så vänder du på siffrorna och tar 23 genom 39= 0,59 och sen drar av 11% =0,525. Summa sumarum Då blir det lilla på mellan 20 och 21 kuggar och då blir den nerdrevad.
Fan, jag hänger inte alls med.
Får läsa igen imorgon, då jag inte är så trött. =)


V = (RPM x (UG / LG)) x (PITCH x TEETH)

V, hastighet (tum/min)
RPM, motorns varvtal (varv/min)
LG, nedre drev (antal kugg)
UG, övre drev (antal kugg)
PITCH, delning på drivhjul (tum)
TEETH, antal kugg på drivhjul


Ponera att man ligger på 8000 RPM:

V = (8000 x (23 / 39)) x (2,52 x 9) = 107003

Vilket medför att den alternerade utväxlingen för samma fart är:

107003 / ( 2,52 x 8 ) / 8000 = 0,66
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Hitta denna sida när ja satt å kolla igenom mina bokmärken inatt
http://www.totallyamaha.com/snowmobiles/aaTECH/Clutchparts/Gearing.htm

23/39 9T blir den totala utv. 1,70/1
23/39 8T blit den totala utv. 1,91/1 (står 1,19 i tabellen men kollar man lite så ser man att de vänt siffrorna.)
För att få samma som tidigare 1,70 med 8t behöer jag komma bortom 24/37.
Men detta känns bortkastat. Kan då heldre byta lilla drevet till 22 och hamna på det vad jag läst mej till optimala förhållandet 2,0 med 22/39

Bättre liten å rapp än stor å slapp eller?