Orginalmattan på x-ride ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hej!

Jag ska byta till en challangercextreme ,med63mm kammar samt avid drivhjul på min x-ride i början av vintern:nuts:

Org mattan har gått 5-8xmil sen den var fab ny !
Hur mycket kan man få för denna inkl org drivhjul tro ?

Lserobban

Medlem
14 maj 2012
48
0
1
Lycksele
original är enligt mig halkig (kör dock org endast nerdrevad) Men vet att folk kört med org mattan med 270 kit utan problem. Dock är fästet en sak dom påpekat...Tycker det är nog hakligt som det är redan nu då kan jag tänka mig vid lite gaspådrag med 270 kittet.. dock är detta egna åsikter :)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Org mattan ger inget vidare fäste och kammarna viker sig.
Sen när det gäller drivhjulen så kuggar dom över om man inte spänner attan tokhårt !

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har följande setup i variatorerna just nu:

Supertip 55g i primären och en ljusterbar sek helix (shockwave) tror den står på ca 44grader nu
Det är org fjädrar i båda .
Jag har växlat ned 2kugg.

Men som det är nu så blåser all snö bort strax efter att turbon börjar ladda ! Alltså runt 5000rpm.
Så matt byte är nog nödvändigt.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
hmm var det inte du som gnällde här tidigare att du aldrig hade skidorna i backen? byter du till en extreme matta så kommer du definitivt aldrig ha skidorna i backen.

sen angående original drivhjulen så funkar dom med extrememattan, kör slut på org hjulen före du köper nya, mina original hjul har då funkat i ca 350 mil varav ca 200 med 270 hk utan att den har kuggat över nån gång

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jo det var jag men det var efter en led där det var grymt fäste! i lössnö så spinner mattan mycket!

Hur hårt har du din matta spänd sx_viper ? Om du lyfter skotern såatt mattan hänger i luften, ligger mattan mot slidesen lr blir det nån luftglipa imellan ?

När jag fickhem skotern (första gången ! )så var det kanske 3cm glipa i mellan mattan och slidesen och å kuggade drivhjulen över såfort turbon började ladda och skidspetsarna vibrerade 1-2dm och det smattrade från drivhlulen!

Vart tvungen att spänna mattan tills den låg mot slidesen +några varv till innan detta slutade. Men det kanske var föratt mattan var ny och stel ?
Efter et tag så sträckte mattan ut sig lite så det blev typ 1-2cm midja utan överkuggning?

Last edited:

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Men jag minns inte om jag ljusterade skidtrycket efter att jag hade problem att hålla skidorna mot backen
Hmmm ..... Fast jag tycker ämdå att mattan ar dåligt fäste.