Orkeslös Indy.

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
Tjenare skoterfolket!

Nu har det uppstått ett lite problem med min indy.

Idag när jag var ute och åkte, hade åkt ca 1.5 timme. Så började skotern att blöddra/smattra vid gas pådrag. Svårt att förklara hur det låter. Men skotern blir i alla fall orkeslös.
Jag stängde av skotern i ungefär 4minuter. Sen startade jag den och körde 500 meter, sen började den igen. Först på låga varv, med sitt blöddrande/smattrande, sen över går det till de högre varven, och tillslut går den inte bra på nått varv alls.
Stängde av den, lät den stå i ca 10min. Startade den och körde hem, den gick som en klocka..(ca 15min hem)..

Men jag tycker det är lite konstigt, eftersom skoten borde ju vara varm efter 1.5 timmes körning..

Till saken hör att jag har ingen tempmätare, men min kompis(mach1) har det. Och den indikerade inte på att den gick varm i alla fall. Plus att det var jag som åkte först och gjorde spår i den lilla snö vi har.
Kan det i alla fall vara för att den gått varm som den gick dåligt?

Jag har även satt på ett par trimpipor (PSI) på den. Och flyttat clipset på nålarna ett steg uppåt (har jag för mig:stupid:).
Det är en vätskekyld 500cc motor i den..

Är det någon som kan ha en liten ide om vad det kan vara som spökar?
Tacksam för svar.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det KAN vara så enkelt att det är snön som ställer till det för dig, har du ett litet vindskydd framför utblåsen?
Har du monterat piporna utan mer modifiering än att flytta nålen? Inga munstycken utbytta? Isåfall har nog motorn gått alldeles för magert och du får nog räkna med att åtminstone byta kolvarna...
Hur ser stiften ut? Hur är kompressionen?
Visst kan den även ha gått varm men svårt att avgöra här bakom skärmen :)
 

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
Det KAN vara så enkelt att det är snön som ställer till det för dig, har du ett litet vindskydd framför utblåsen?
Har du monterat piporna utan mer modifiering än att flytta nålen? Inga munstycken utbytta? Isåfall har nog motorn gått alldeles för magert och du får nog räkna med att åtminstone byta kolvarna...
Hur ser stiften ut? Hur är kompressionen?
Visst kan den även ha gått varm men svårt att avgöra här bakom skärmen :)
Tack för hjälpen!

Jag förstår inte vad du menar med vindskydd vid utblåsen?
Nej jag har inte gjort något mera än att flyttat nålen, behövs det bytas munstycken?
Jag kan knäppa kort på stiften imorgon om det behövs :).
Jag har inte kört länge alls med Piporna på, högst 4timmar gångtid.

Kolvarna är bytta för inte alls länge sedan. Av förra ägaren som renoverade motorn. Så jag upplever kompressionen som helt okej, det är ju trotts allt bara en 500.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Vid montering av trimpipor bör man alltid ta en titt på bestyckningen.
Mer effekt kräver mer sås, rätt logiskt egentligen.

Kolla om stiften är gyllenbruna eller om dom går mot det vitare hållet.
Vita stift betyder mager blandning, och du måste bestycka upp den.
 

bruno1991

Medlem
11 okt 2007
36
0
1
Bångbro
Vid montering av trimpipor bör man alltid ta en titt på bestyckningen.
Mer effekt kräver mer sås, rätt logiskt egentligen.

Kolla om stiften är gyllenbruna eller om dom går mot det vitare hållet.
Vita stift betyder mager blandning, och du måste bestycka upp den.
Kollade de inte sist jag körde, men gången innan det. Och då tyckte jag det såg bruna ut. Inget vitt så som jag såg på det.

Om jag ska ta kort på stiften, måste jag starta skoten eller kan jag ta kort på de fast skotern har stått över natten?